
شرط جدید فروش خودرو اعلام شد
خریدارانی که در طرحهای یکپارچه تخصیص خودروهای داخلی در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شرکت کردند، به امید اینکه خودروی خود را با قیمتی ارزانتر از بازار تحویل بگیرند، اما هنوز بعد از گذشت سه سال، خودروسازان وعده یک سال دیگر انتظار را به آنان میدهند.
به گزارش روز نو، در حقیقت این سرمایههای مردم است که در طی این مدت روانه جیب خودروسازان شده، اما آنان با بهانههای مختلف از جمله کمبود یا نبود قطعه مورد نظر وارداتی، از بین رفتن قطعات در آتش سوزی بندر شهید رجایی، ناترازی انرژی یا کاهش میزان تولید، خریداران را در بلاتکلیفی نگه داشتهاند.
اگرچه خودروسازان نیز در طول این سالها با مشکلاتی از جمله زیان انباشته، تامین نشدن قطعهها به خاطر بدهی به قطعه سازان دست و پنجه نرم میکنند، اما در نهایت این مصرف کننده نهایی است که هزینه و تاوان این وضعیت را میپردازد تا جایی که بر اساس آخرین برآوردها ۲۸۰ همت زیان انباشته خودروسازان و ۶۰۰ همت بدهی جاری آنان به قطعه سازان است.
یکی از مهمترین شکایتها و نارضایتیهای خریداران در حوزه شرکت سایپا مربوط به خودروهای شاهین از مدل ال جی و شاهین جی (سانروف دار) است از آنجایی که قطعه سانروف خودروی شاهین وارداتی است و محدودیت در تخصیص ارز و تحریمها به مشکلات تحویل این خودرو دامن زده است.
طبق آخرین آمارها بیش از ۴۰۰ هزار نفر در سالهای گذشته برای تحویل خودرو از سامانه یکپارچه تخصیص خودرو اقدام به ثبت نام کردند که اکنون مسئولان شرکت سایپا اعلام کردهاند که امکان تولید شاهین سانروف دار به خاطر قطعه وارداتی وجود ندارد و خریداران میتوانند این مدل خودرویی را به یک مدل دیگر تغییر دهند.
تاخیر در تحویل خودروها تنها به خودروسازان داخلی اختصاص ندارد بلکه مونتاژکاران نیز در عمل به تعهدات خود خلف وعده داشتهاند؛ خریدارانی که در طرحهای خودروهای وارداتی شرکت کردند و یا از نمایندگیها اقدام به ثبت نام و وجه خود را کامل پرداخت کردند اکنون حدود ۶ ماه تا یک سال بعد، همچنان با تاخیرهای طولانی در تحویل خودرو مواجه هستند.
خریداران در واکنش به بدعهدی خودروسازان و مونتاژکاران، نه تنها تجمعهایی مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتهاند بلکه اعتراضهای خود را در قالب شکایت به سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اعلام کردند و به دنبال رسیدگی به این فرایندهای طولانی تحویل هستند.
در همین رابطه چندی پیش سازمان حمایت از مصرف کنندگان بخشنامه جدیدی ابلاغ و خودروسازان را ملزم کرد تا در قراردادهای خود با خریداران، تاریخ دقیق تحویل خودرو را مشخص کنند تا شاید بخشی از بدعهدیها فروکش کند.
سعید مدنی کارشناس صنعت خودروسازی گفت: خودروسازان گرفتار مشکلات کمبود نقدینگی، عدم تخصیص ارز و زیان انباشته هستند. در شرایطی که دولت نیز محدودیت تخصیص ارز دارد، واردات قطعات با مشکل روبروست و خودروسازان نمیتوانند به تعهدات خود عمل کنند.
وی افزود: دخالت دولت در کارهای اجرایی از جمله تعیین اعضای هیات مدیره خودروسازان دولتی تا مساله نقدینگی و نحوه فروش مشکلات را تشدید کرده است.
وی عنوان کرد: دخالت در امر قیمت گذاری و مدیریت شرکتها جزو وظایف دولت نیست باید اجازه دهند بازار خودرو آزاد در فضای رقابتی اقتصادی صورت گیرد.
مدنی عنوان کرد: هر قدر خودروسازان زحمت میکشند به جیب سوداگران میرود و روز به روز شکاف بازار زیاد میشود اکنون ۳۰۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته خودروسازان است که با آن میتوان یک کارخانه تولید خودرو مانند سایپا و ایرانخودرو در کشور ایجاد کرد.
وی با تاکید بر اینکه مساله خودروسازان دولتی و خصوصی باید ریشهای حل شود گفت: دولت باید کار اصلی کند و برنامههای خودرو را آزاد بگذارد تا آنها بتوانند دخل و خرج را بر روی توسعه و کیفیت خودروها بگذارند.
مدنی خاطر نشان کرد: شاهد عرضه خودرو از طریق سامانههایی هستیم که در آن بیش از ۶ تا هفت میلیون نفر شرکت میکنند که ۹۵ درصد مردم خریدار واقعی نیستند و تنها به خاطر حفظ ارزش پول اقدام به ثبت نام میکنند.