به روز شده در: ۲۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۷۰۷۵۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۷ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۴

۱۰ شاسی بلند آفرودی دست دوم ژاپنی که همچنان ارزش خرید دارند

روزنو :شاسی بلند آفرودی دست دوم ژاپنی، انتخاب هوشمندانه برای ماجراجویی‌های بی‌پایان است؛ دوام مثال‌زدنی و قابلیت‌های بیراهه‌نوردی با قیمتی بسیار رقابتی را تجربه کنید.

گجت نیوز: صنعت خودروسازی ژاپن در طول دهه‌ها همواره با تولید خودروهای شاسی‌بلند استثنایی شناخته شده است. برخلاف تصور عمومی، این کشور نه تنها در ساخت خودروهای شهری، بلکه در تولید آفرودرهای سرسخت و با دوام نیز پیشگام بوده است. بسیاری از این مدل‌ها به دلیل قابلیت‌های بالای خود در بیراهه‌نوردی و مقاومت بی‌نظیر، به اسطوره‌هایی در میان علاقه‌مندان به سفر و کاوش تبدیل شده‌اند. خبر خوب این است که بسیاری از این شاسی‌بلندهای ژاپنی افسانه‌ای، اکنون با قیمتی بسیار مناسب در بازار دست دوم قابل خریداری هستند. ترکیب فاصله زیاد از سطح زمین با موتورهای بسیار مستحکم و قدرتمند که نیرو را به هر چهار چرخ منتقل می‌کنند، این ۱۰ مدل شاسی بلند را به بهترین انتخاب‌ها برای ماجراجویی‌های آفرودی تبدیل کرده است.

۱۰. تویوتا لندکروزر (سری ۱۰۰)

1-2003-toyota-land-cruiser-100-series-front-profile-featured

شروع این فهرست با یکی از مشهورترین و قابل اعتمادترین خودروهای آفرودی تمام دوران، بسیار مناسب به نظر می‌رسد. تویوتا لندکروزر در طول دهه‌ها به عنوان یک خودروی کار بی‌نهایت جان‌سخت شهرت یافته است. این خودرو می‌تواند در هر مکانی، از جنگل‌های استوایی آفریقا تا صحراهای عربستان سعودی و هر نقطه‌ای در این بین، دوام بیاورد. سری ۱۰۰ اغلب در میان بهترین مدل‌های این خودرو قرار می‌گیرد و دلیل خوبی هم برای آن وجود دارد.

این خودرو از قابلیت اطمینان بی‌چون و چرایی که از لندکروزر انتظار داریم، برخوردار است. با این حال، راحتی و مدرنیته قابل توجهی نیز دارد. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند رانندگی با آن در جاده راحت‌تر و ساده‌تر باشد، در حالی که قابلیت اسطوره‌ای حرکت در هر مسیر آفرود آن کاملاً دست نخورده باقی می‌ماند. لندکروزر سری ۱۰۰ گزینه‌های موتور متنوعی داشت. مشتریان آمریکای شمالی فقط به یک موتور بنزینی ۴.۷ لیتری V8 دسترسی داشتند که ۲۲۸ اسب بخار قدرت و ۴۰۹.۴۷ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد.

بازارهای دیگر گزینه‌های بیشتری از جمله یک موتور بنزینی ۴.۵ لیتری خطی ۶ سیلندر، یک دیزل ۴.۲ لیتری خطی ۶ سیلندر تنفس طبیعی و چند گزینه توربودیزل ۴.۲ لیتری خطی ۶ سیلندر را در اختیار داشتند. قوی‌ترین مدل از موتورهای توربودیزل ۴.۲ لیتری واقعاً قدرتمند بود و ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۴۳۰.۰۸ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. اگر در بازاری زندگی می‌کنید که این گزینه موتور در آن عرضه شده است، ممکن است بهترین انتخاب برای دستیابی به تمام قابلیت‌های آفرودی لندکروزر باشد.

میانگین ارزش یک دستگاه تویوتا لندکروزر سری ۱۰۰ حدود ۲۲,۵۰۵ دلار است. این مبلغ زیاد به نظر می‌رسد، اما بسیاری از لندکروزرهای سری ۱۰۰ در واقع با قیمتی بسیار کمتر به فروش می‌رسند. به احتمال زیاد می‌توانید یک مدل خوب را با قیمتی بین ۱۰,۰۰۰ تا ۱۵,۰۰۰ دلار پیدا کنید. در ازای این پول، شما یک آفرودر دریافت خواهید کرد که هرگز شما را ناامید نمی‌کند و در صورت تمایل می‌توانید از آن به عنوان خودروی روزمره نیز استفاده کنید.

۹. لکسوس LX۴۷۰ (مدل J۱۰۰)

وقتی صحبت از یک وسیله نقلیه پایه برای یک ساخت و ساز آفرودی می‌شود، خودروهای کمی بهتر از لکسوس LX470 هستند. این یکی از قابل اعتمادترین خودروهایی است که لکسوس تا به حال ساخته و دلیل خوبی هم برای آن وجود دارد. این خودرو اساساً یک نسخه با نشان‌گذاری مجدد از تویوتا لندکروزر سری ۱۰۰ است که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم. این بدان معناست که LX470 از قابلیت اطمینان فوق‌العاده بالا و یک موتور V8 قدرتمند ۴.۷ لیتری برخوردار است. این موتور بسته به زمان ساخت LX470 شما، بین ۲۳۰ تا ۲۶۸ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

این افزایش قدرت بعدها در طول تولید LX470 و به لطف تجهیز موتور به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVT-i) اتفاق افتاد. LX470 هیچ یک از گزینه‌های موتور دیگر که برای تویوتا لندکروزر سری ۱۰۰ در دسترس بودند را به اشتراک نمی‌گذاشت. این کمی ناراحت‌کننده است؛ زیرا توربودیزل ۴.۲ لیتری قدرتمندتر در لندکروزر بسیار عالی عمل می‌کند. اما، LX470 بازار لوکس را هدف قرار داده بود و در آن زمان، این نوع مشتریان قطعاً تمایلی به داشتن خودرویی با موتور دیزل پر سروصدا نداشتند.

می‌توانید یک لکسوس LX470 را با حدود ۲۱,۳۵۲ دلار خریداری کنید. بسیاری از LX470ها نیز با قیمتی کمتر از ۱۵,۰۰۰ دلار به فروش می‌رسند. این خودرو تمام مزایای یک تویوتا لندکروزر سری ۱۰۰ بنزینی (از جمله ارزش استثنایی در برابر قیمت!) را دارد، اما با نشان تجاری بهتر و حسی لوکس‌تر. این قطعاً چیزی است که بسیاری از ما می‌توانیم از آن حمایت کنیم.

۸. میتسوبیشی پاجرو (نسل دوم)

میتسوبیشی پاجرو خودرویی است که گاهی اوقات در دنیای آفرودرهای ژاپنی نادیده گرفته می‌شود. با این حال، نباید این اتفاق بیفتد؛ زیرا این خودرو، یک ماشین واقعاً محکم با کاربردپذیری فراوان و قابلیت آفرود بی‌نظیر است. نسل دوم پاجرو یکی از بهترین‌ها برای هر کسی است که به دنبال خودرویی کاملاً مناسب برای ماجراجویی است. این خودرو یک شاسی‌بلند با ویژگی‌های اصیل و سنتی در بهترین شکل ممکن است؛ با ساختار مستحکم و طیفی از موتورهای قدرتمند.

این موتورها شامل چندین مدل بنزینی ۴ سیلندر خطی و V6 و چند مدل دیزلی ۴ سیلندر خطی می‌شدند. شما می‌توانستید آن را به صورت ۳ در نیز تهیه کنید، چیزی که بسیاری از علاقه‌مندان جدی آفرود آن را دوست دارند. اگر فقط به نام بالای لیست نگاه می‌کنید، ممکن است در ابتدا نسل دوم پاجرو را نشناخته باشید. این به این دلیل است که بسته به بازار، با نام‌های مختلفی به فروش می‌رسید. در آمریکای شمالی، با نام مونترو (Montero) شناخته می‌شد، اما در بریتانیا آن را شوگان (Shogun) می‌نامیدند.

در برخی کشورهای اروپایی و کره جنوبی، با نام گالوپر (Galloper) نیز شناخته می‌شد. برای پیچیده‌تر کردن اوضاع، در چین، نام‌های متعدد دیگری از جمله چانگ‌فنگ لیه‌بائو، گوانگ‌تونگ GTQ5490، جین‌چنگ پایونیر، لئوپارد پاجرو و جین‌هوی میتسوبیشی مونترو را دریافت کرد. صرف نظر از نامی که تحت آن به فروش می‌رسید، همه آن‌ها یک خودرو با همان ویژگی‌های اصیل شاسی‌بلند بودند.

میانگین ارزش دست دوم پاجرو نسل دوم بسیار بالا است و به ۲۱,۱۶۱ دلار می‌رسد. این عمدتاً به دلیل افزایش سرسام‌آور ارزش مدل‌های خاص پاجرو اوولوشن است. اکثریت قریب به اتفاق پاجروهای نسل دوم، قیمتی بسیار کمتر از این میانگین برای شما خواهند داشت. در ازای این پول، شما یک آفرودر واقعاً توانمند با کاربردپذیری فراوان و یک مقاومت سنتی دریافت می‌کنید که شاسی‌بلندهای مدرن نمی‌توانند با آن رقابت کنند.

۷. تویوتا سکویا (نسل اول)

2-2006-toyota-sequoia-sr5-1

شاید تویوتا سکویا را بیشتر با آمریکا مرتبط بدانید تا ژاپن. این خودرو در وهله اول برای بازار آمریکا طراحی شده است. اما از آنجایی که یک تویوتا است، یک آفرودر ژاپنی محسوب می‌شود و برای ماجراجویی بهتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید! نسل اول سکویا را می‌توان به راحتی و با قیمت ارزان در بازار دست دوم پیدا کرد. میانگین ارزش یکی از این خودروها حدود ۱۷,۳۰۷ دلار است و دیدن نمونه‌هایی که با قیمتی کمتر از ۱۰,۰۰۰ دلار به فروش می‌رسند، غیرمعمول نیست.

آنچه در ازای این قیمت ارزان دریافت می‌کنید، یک شاسی‌بلند بزرگ است که پلتفرم و بسیاری از قطعات خود را با وانت تویوتا توندرا (Toyota Tundra) همان دوران به اشتراک می‌گذارد. این بدان معناست که شما از قابلیت اطمینان فوق‌العاده و یک موتور V8 قدرتمند ۴.۷ لیتری بهره‌مند می‌شوید. این موتور در مدل‌های اولیه سکویا نسل اول، ۲۴۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که پس از فیس‌لیفت در سال ۲۰۰۴، این قدرت به ۲۷۳ تا ۲۸۲ اسب بخار افزایش یافت. این افزایش قدرت به همان دلیل افزایش قدرت در لکسوس LX470 رخ داد – اضافه شدن سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها به موتور.

تویوتا سکویا نسل اول شاید از جذابیت رقبای بزرگ آمریکایی خود برخوردار نباشد. اما این خودرو به اندازه کافی محکم است که بتوانید برای ماجراجویی‌های آفرودی به آن تکیه کنید. همچنین برای استفاده روزمره یا به عنوان خودروی مخصوص فصل سرما نیز بسیار مناسب است، اگر نمی‌خواهید با خودروهای لوکس‌تر خود در شرایط سخت رانندگی کنید.

۶. لکسوس GX۴۷۰ (مدل J۱۲۰)

3-lexus-gx470-2

LX470 تنها شاسی‌بلند لکسوس نبود که بر اساس پلتفرم لندکروزر ساخته شد. تقریباً در همان زمان، لکسوس GX470 را که بر پایه لندکروزر پرادو (Land Cruiser Prado) بود، به فروش رساند. نسل J120 سومین شاسی‌بلند اضافه شده به خط تولید لکسوس بود و مانند LX470، قصد داشت نسخه لوکس‌تری از مدل لندکروزر باشد که بر اساس آن ساخته شده بود. مانند LX470، GX470 فقط با یک موتور V8 ۴.۷ لیتری عرضه شد.

این موتور در ابتدا ۲۳۵ اسب بخار قدرت و ۴۳۳.۸۶ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد، اما پس از یک به‌روزرسانی در میانه عمر، قدرت آن به ۲۷۰ اسب بخار افزایش یافت. این به لطف همان ارتقاء زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها بود که لکسوس LX470 و تویوتا سکویا نیز از آن بهره‌مند شدند. همچنین مانند LX470، به لطف زیرساخت‌های لندکروزر، از قابلیت اطمینان فوق‌العاده و توانایی بیراهه‌نوردی مطلق برخوردار است.

اگر اکنون یک لکسوس GX470 را در بازار دست دوم خریداری کنید، حدود ۱۶,۹۴۸ دلار برای شما هزینه خواهد داشت. برخی از GX470ها حتی با قیمت ۳,۱۰۰ دلار نیز به فروش رسیده‌اند! این خودرو یک فرصت استثنایی محسوب می‌شود و می‌توانید در شرایط سخت واقعاً به آن تکیه کنید.

۵. نیسان اکسترا (نسل دوم)

japanese-4x4s-cheap-adventure

نیسان اکسترا نسل دوم یکی از مدل‌های پرطرفدار و پایدار در دنیای شاسی‌بلندهای نیسان است. اغلب از آن به عنوان یک گزینه عالی و ارزان‌قیمت برای یک خودروی دو دیفرانسیل که می‌توانید با آن به ماجراجویی بروید، صحبت نمی‌شود. اما اکسترا در مسیرهای ناهموار بهتر از آن چیزی است که مردم تصور می‌کنند. این خودرو همان پلتفرم F-Alpha را با وانت نیسان فرانتیر (Nissan Frontier) به اشتراک می‌گذارد.

فرانتیر یک وانت محکم و قابل اعتماد است، بنابراین این امر برای قابلیت‌های اکسترا خبر خوبی محسوب می‌شود. نیسان همچنین از ابتدا قصد داشت آن را به عنوان یک خودروی کار برای افراد علاقه‌مند به فعالیت‌های فضای باز بسازد. موتور آن نیز بسیار قدرتمند است؛ یک موتور V6 ۴ لیتری که ۲۶۱ اسب بخار قدرت و ۳۸۰.۹۸ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. اکسترا همچنین یکی از معدود خودروهای این لیست است که با گیربکس دستی نیز در دسترس بود، چیزی که علاقه‌مندان جدی آفرود از آن بسیار راضی خواهند بود.

اکستراهایی از این دست معمولاً حدود ۱۲,۸۵۲ دلار قیمت دارند، و برخی با قیمتی به پای ۶,۰۰۰ دلار نیز به فروش می‌رسند. شاید به اندازه برخی از گزینه‌های دیگر این لیست فانتزی نباشد، اما اکسترا یک شاسی‌بلند مقرون به صرفه و عالی برای هر کسی است که فقط به دنبال چیزی قابل اعتماد و کاربردی است. اندازه کوچکتر آن در مقایسه با بسیاری از خودروهای دیگر در اینجا، احتمالاً یک مزیت بزرگ در برخی موقعیت‌های آفرودی نیز محسوب می‌شود.

۴. نیسان پاترول (Y۶۱)

در کنار تویوتا لندکروزر، نیسان پاترول یکی از آن آفرودرهای ژاپنی افسانه‌ای و توانمند برای حرکت در هر مسیر است که در طول دهه‌ها همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده است. این خودرو به دلیل قابلیت اطمینان بی‌عیب و نقص خود شهرت دارد و می‌تواند شما را تقریباً به هر مکانی، حتی در برخی از خطرناک‌ترین نقاط، برساند. همچنین در میان تیونرها در خاورمیانه محبوبیت زیادی دارد. برخی از آنها توانسته‌اند پاترول‌هایی با بیش از هزار اسب بخار قدرت بسازند که هم در بیابان‌ها و هم در مسابقات درگ حکمفرمایی می‌کنند.

نسل پنجم (Y61) پاترول یکی از بهترین‌ها از نظر استحکام و ارزش در برابر پول است. این مدل که در ژاپن با نام نیسان سافاری (Nissan Safari) نیز شناخته می‌شد، بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۴ تولید شد. این خودرو با چندین موتور بنزینی و دیزلی مختلف عرضه شد که موتور بنزینی TB38DE ۴.۸ لیتری خطی ۶ سیلندر، محبوب‌ترین گزینه برای تیونرهای خاورمیانه بود.

یک پاترول Y61 در بازار دست دوم حدود ۱۱,۲۶۵ دلار برای شما هزینه خواهد داشت و بیشتر نمونه‌ها در همین میانگین قیمت قرار می‌گیرند. در حالی که این بدان معناست که ممکن است به اندازه تویوتا لندکروزر یا لکسوس LX470 از همان دوران، در بسیاری از نمونه‌ها ارزان نباشد، اما همچنان یک آفرودر بسیار محکم است که می‌تواند شما را به ماجراجویی‌های بزرگ ببرد. همچنین نمی‌توان پتانسیل تیونینگی را که مردم در خاورمیانه توانسته‌اند از آن بیرون بکشند، فراموش کرد.

۳. نیسان آرمادا (TA۶۰)

5-2009-nissan-armada

اکسترا تنها شاسی‌بلند نیسان نیست که به عنوان یک خودروی کار فوق‌العاده کاربردی شناخته می‌شود. نیسان آرمادا یکی دیگر از این آفرودرها است و در نهایت به یک انتخاب محکم در بخش خود تبدیل شد. نسل اول (TA60) آرمادا در ابتدا با نام پَت‌فایندر آرمادا (Pathfinder Armada) شناخته می‌شد و از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۵ تولید شد. این یکی از طولانی‌ترین دوره‌های تولید هر خودروی خاصی در این لیست است. همانطور که انتظار می‌رود، این بدان معناست که ارزش‌های دست دوم بسیار متفاوت است. ارزان‌ترین مدل‌ها را می‌توان با حدود ۴,۲۹۰ دلار تهیه کرد، در حالی که گران‌ترین‌ها معمولاً حدود ۱۱,۰۶۰ دلار به فروش می‌رسند.

این نسل از آرمادا از همان پلتفرم F-Alpha اکسترا استفاده می‌کرد و ریشه‌های وانتی مستحکم مشابهی داشت. این بدان معناست که از همان نوع قابلیت اطمینان مستحکم اکسترا برخوردار است، اما در بسته‌ای بزرگ‌تر که کمی کاربردی‌تر است. این نسل از نیسان آرمادا تنها یک گزینه پیشرانه داشت، یک موتور V8 ۵.۶ لیتری که در نسخه‌های اولیه ۳۰۵ اسب بخار قدرت و ۵۲۱.۹۹ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. این قدرت برای به‌روزرسانی سال ۲۰۰۸ به ۳۱۷ اسب بخار افزایش یافت، در حالی که گشتاور ثابت ماند. این بدان معناست که این خودرو یکی از ارزان‌ترین شاسی‌بلندهای V8 موجود است، و همچنین به اندازه کافی قدرتمند است که بارهای سنگین را حمل کند و شما را در هر ماجراجویی آفرودی از مخمصه نجات دهد.

۲. نیسان پَت‌فایندر (R۵۰)

6-a-red-1997-nissan-pathfinder-wx-rx-wagon

اکسترا تنها شاسی‌بلند نیسان نیست که به عنوان یک خودروی کار فوق‌العاده کاربردی شناخته می‌شود. نیسان آرمادا یکی دیگر از این آفرودرها است و در نهایت به یک انتخاب محکم در بخش خود تبدیل شد. نسل اول (TA60) آرمادا در ابتدا با نام پَت‌فایندر آرمادا (Pathfinder Armada) شناخته می‌شد و از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۵ تولید شد. این یکی از طولانی‌ترین دوره‌های تولید هر خودروی خاصی در این لیست است. همانطور که انتظار می‌رود، این بدان معناست که ارزش‌های دست دوم بسیار متفاوت است. ارزان‌ترین مدل‌ها را می‌توان با حدود ۴,۲۹۰ دلار تهیه کرد، در حالی که گران‌ترین‌ها معمولاً حدود ۱۱,۰۶۰ دلار به فروش می‌رسند.

این نسل از آرمادا از همان پلتفرم F-Alpha اکسترا استفاده می‌کرد و ریشه‌های وانتی مستحکم مشابهی داشت. این بدان معناست که از همان نوع قابلیت اطمینان مستحکم اکسترا برخوردار است، اما در بسته‌ای بزرگ‌تر که کمی کاربردی‌تر است. این نسل از نیسان آرمادا تنها یک گزینه پیشرانه داشت، یک موتور V8 ۵.۶ لیتری که در نسخه‌های اولیه ۳۰۵ اسب بخار قدرت و ۵۲۱.۹۹ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. این قدرت برای به‌روزرسانی سال ۲۰۰۸ به ۳۱۷ اسب بخار افزایش یافت، در حالی که گشتاور ثابت ماند. این بدان معناست که این خودرو یکی از ارزان‌ترین شاسی‌بلندهای V8 موجود است، و همچنین به اندازه کافی قدرتمند است که بارهای سنگین را حمل کند و شما را در هر ماجراجویی آفرودی از مخمصه نجات دهد.

۲. نیسان پَت‌فایندر (R۵۰)

7-isuzutrooper-front

ایسوزو تروپر نسل دوم یک آفرودر ژاپنی است که ممکن است آن را فراموش کرده باشید. اما در دهه‌های ۹۰ و ۲۰۰۰، این خودرو انتخاب بسیار محکمی در بازار شاسی‌بلندها بود. مانند میتسوبیشی پاجرو، خودرویی بود که تحت چندین نام مختلف به فروش می‌رسید. در بازار داخلی ژاپن، با نام ایسوزو بیگهورن (Isuzu Bighorn) شناخته می‌شد، و این نام زمانی نیز استفاده شد که نسخه مشابهی از آن توسط سوبارو تولید گردید.

نسل دوم تروپر با موتورهای متنوعی در دسترس بود. چندین گزینه بنزینی وجود داشت، از یک موتور ۲.۶ لیتری خطی ۴ سیلندر تا یک موتور ۳.۵ لیتری V6. همچنین دو گزینه توربودیزل نیز وجود داشت (یک ۳ لیتری و یک ۳.۱ لیتری). اینکه چه موتورهایی را می‌توانستید تهیه کنید، به شدت به بازار شما و اینکه آیا نسخه با برند ایسوزو یا نسخه مشابه را خریداری کرده بودید، بستگی داشت. تروپر همچنین با گیربکس دستی و اتوماتیک در دسترس بود. گیربکس دستی یک واحد ۵ سرعته آیسین بود، در حالی که گیربکس اتوماتیک یک ۴ سرعته جنرال موتورز بود.

ایسوزو تروپر نسل دوم، به طور میانگین، ارزان‌ترین خودرو در این لیست است. می‌توانید یکی از آنها را با حدود ۹,۵۲۱ دلار تهیه کنید، و گاهی با قیمتی به پای ۳,۳۰۰ دلار نیز به فروش می‌رسند. شاید به اندازه گزینه‌های دیگر این لیست جذاب یا مورد احترام نباشد، اما یک خودروی فوق‌العاده محکم است و بسیار ارزشمند است که آن را به عنوان یک انتخاب کمی متفاوت و غیرمعمول برای ماجراجویی‌های آفرودی خود امتحان کنید.

تصویر روز
خبر های روز