به روز شده در: ۱۶ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۷۰۵۵۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۴
در روزنو بخوانید

آشنایی با خودروی جنگی گفاس

روزنو :هدی کاشانیان: خودروی جنگی گفاس (Gefas) یک خودروی زرهی محافظت‌شده است که توسط شرکت راین‌متال‌لند سیستمز  (Rheinmetall Land Systems)ساخته شده است. این خودرو برای مأموریت‌های شناسایی و وظایف پشتیبانی در مناطق خطرناک طراحی شده است. 

آشنایی با خودروی جنگی گفاس

معرفی خودروی جنگی گفاس

خودروی جنگی گفاس یکی از خودروهای زرهی تاکتیکی ساخت ایران است که با هدف افزایش توان عملیاتی نیروهای نظامی در مأموریت‌های گشت‌زنی، ضدتروریسم و جنگ‌های نامتقارن طراحی شده است. این خودرو دارای بدنه‌ای مقاوم در برابر گلوله و ترکش بوده و قابلیت تحرک بالا در مناطق سخت‌گذر مانند کوهستان، بیابان و مناطق شهری را داراست. گفاس معمولاً به تیربار سنگین یا برجک تسلیحاتی مجهز می‌شود و می‌تواند بین ۶ تا ۱۰ نفر نیروی نظامی را با تجهیزات کامل جابه‌جا کند. طراحی این خودرو به‌گونه‌ای است که هم در شرایط جنگی و هم در عملیات ضدشورش و امنیت داخلی کاربرد دارد و نشان‌دهنده توانمندی صنعت دفاعی ایران در تولید خودروهای زرهی مدرن است.

توسعه خودروی زرهی گفاس

در سال ۲۰۰۳ روند طراحی این خودرو آغاز شد و نخستین نسخه از خودروی گفاس در نمایشگاه تجهیزات نظامی یوروساتوری که در ژوئن ۲۰۰۸ در شهر پاریس برگزار شد، به‌طور رسمی معرفی گردید. این خودروی نظامی قابلیت حمل توسط هواپیماهای ترابری نظیر سی-۱۳۰ یا A400M را دارد و دو نمونه از مدل چهارچرخ متحرک (۴×۴) آن نیز به راحتی با هواپیمای A400M  قابل جابجایی هستند. گفاس توان دستیابی به سرعتی معادل ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت روی جاده را دارد و می‌تواند مسافتی در حدود ۱۰۰۰ کیلومتر را طی کند. بهره‌مندی از سیستم فرمان‌دهی چهارچرخ، شعاع چرخش ۶.۸ متر را برای آن فراهم کرده که موجب مانورپذیری بالا به‌ویژه در محیط‌های محدود و شهری می‌شود. این خودرو همچنین قابلیت حرکت در عمق آب تا ۱.۵ متر و عبور از شیب‌هایی با درجه تا ۶۰ درصد را داراست، که آن را برای مأموریت‌های بین‌شهری و محیط‌های سخت مناسب می‌سازد.

طراحی خودروی زرهی ماژولار گفاس

طراحی ماژولار این خودرو انعطاف‌پذیری بالایی را برای انطباق با مأموریت‌ها و کاربردهای گوناگون فراهم می‌کند. در نسخه پایه، خودرو از یک ماژول اصلی، یک ماژول نیروی محرکه، و دو ماژول محوری شامل بخش‌های جلو و عقب با چراغ‌های مربوطه تشکیل شده است. اگر ماژول نیروی محرکه در پشت ماژول اصلی نصب شود، فضای به‌دست‌آمده می‌تواند به‌عنوان محفظه بار یا پلتفرمی برای نصب تسلیحات یا تجهیزات شناسایی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین در صورت لزوم، امکان نصب سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته روی ماژول‌های جدید و الحاقی نیز وجود دارد. ماژول مرکزی دارای یک ساختار حامل با سلول ایمنی معلق است که این سلول تنها به سقف خودرو متصل شده است. وجود فضای خالی قابل توجه در بخش زیرین این سلول ایمنی به گونه‌ای طراحی شده که در صورت انفجار مین در زیر خودرو، آسیب به سرنشینان به حداقل برسد و ایمنی آن‌ها حفظ شود.

حفاظت زرهی گفاس

این خودرو طراحی شده تا خدمه را در برابر تهدیداتی همچون مین‌های ضدتانک، بمب‌های دست‌ساز، راکت‌های شلیک‌شونده و آتش سلاح‌های سبک به‌خوبی محافظت کند. بدنه آن دارای طراحی V شکل است که موج حاصل از انفجار مین را به سمت بیرون منحرف کرده و از ورود مستقیم آن به کابین جلوگیری می‌کند. ساختار کلی خودرو بر پایه یک سلول ایمنی معلق با زره مقاوم بنا شده که حفاظت ۳۶۰ درجه‌ای در برابر تهدیدات مختلف را فراهم می‌آورد.

بخش‌های جانبی و زیرین خودرو با زوایای خاص طراحی شده‌اند تا انرژی موج انفجار ناشی از مین‌ها و بمب‌های کنار جاده‌ای را پراکنده کرده و از نفوذ آن به فضای داخلی جلوگیری کنند. همچنین، پوشش‌های زرهی اضافه که روی بدنه اصلی و سلول ایمنی نصب می‌شوند، سطح محافظتی بالاتری را در برابر گلوله‌ها و ترکش‌ها فراهم می‌کنند. شرکت‌های راین‌متال وIBD Deisenroth Engineering نیز در حال توسعه ماژول‌های زرهی مکمل هستند و گزینه‌هایی مانند زره‌های واکنشی و فعال نیز برای افزایش ایمنی در نظر گرفته شده‌اند.

تسلیحات گفاس

خودروی جنگی گفاس قابلیت تجهیز به ایستگاه‌های تسلیحاتی کنترل از راه دور را دارد که می‌توانند به مسلسل‌های چندمنظوره یا نارنجک‌اندازهای ۴۰ میلی‌متری مجهز شوند. همچنین امکان نصب سایر سیستم‌های تسلیحاتی نیز بسته به مأموریت وجود دارد. در نسخه پدافند هوایی، مدل ۶×۶ این خودرو با ماژول قدرت یکپارچه در بخش عقبی طراحی شده تا فضای لازم برای استقرار یک دکل راداری ۱۲ متری فراهم شود؛ این رادار برای شناسایی اهداف کوچک و پرسرعت به‌کار می‌رود. نوع ۴×۴ نیز می‌تواند به‌عنوان سکوی پرتاب موشک هدایت‌شونده پیکربندی شود که متشکل از دو ماژول محور، یک کابین اصلی دو نفره و یک ماژول قدرت در عقب است. برای راه‌اندازی سامانه پرتاب، ماژول رابط ویژه‌ای نیز در نظر گرفته شده است.

از نظر حفاظت، بخش‌های کناری و زیرین خودرو با صفحات شیب‌دار طراحی شده‌اند تا موج حاصل از انفجار مین‌ها و بمب‌های دست‌ساز را منحرف کنند. زره‌های اضافه‌شونده نیز که روی بدنه و سلول ایمنی نصب می‌شوند، محافظت بیشتری در برابر گلوله‌ها و ترکش‌های انفجاری ایجاد می‌کنند. شرکت‌های راین‌متال و IBD Deisenroth Engineering در حال توسعه نسل جدیدی از ماژول‌های زرهی هستند و زره‌های واکنشی و فعال نیز به‌عنوان گزینه‌های مکمل امنیتی در نظر گرفته شده‌اند.

کابین گفاس

بخش خدمه از یک ساختار سلول معلق تشکیل شده است که راننده، فرمانده و چهار سرباز را در خود جای می‌دهد. صندلی‌ها به جای طراحی مرسوم نصب شده روی کف، معلق هستند.

موتور گفاس

این خودرو از یک موتور دیزلی چهار سیلندر نظامی MTU ۴R۸۹۰ با قدرت ۴۱۰ کیلووات نیرو می‌گیرد. واحد محرک شامل موتور، یک واحد خنک‌کننده الکتریکی، یک سیستم فیلتر هوا و یک ژنراتور برق است.

مشخصات فنی کلی خودروی زرهی گفاس

نوع: خودروی محافظت شده

خدمه: راننده، فرمانده و ۴ نیروی مسلح

انواع: ۴ x ۴، ۶ x ۶، ۸ x ۸

طول: ۷.۸۳ متر

عرض: ۲.۵۵ متر

ارتفاع: ۲.۴۰ متر

وزن جنگی: ۱۷۵۰۰ کیلوگرم

سرعت جاده‌ای: ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت

برد: ۱۰۰۰ کیلومتر

موتور گفاس

این خودرو از یک موتور دیزلی چهار سیلندر نظامی MTU ۴R۸۹۰ با قدرت ۴۱۰ کیلووات نیرو می‌گیرد. واحد محرک شامل موتور، یک واحد خنک‌کننده الکتریکی، یک سیستم فیلتر هوا و یک ژنراتور برق است.  

مشخصات فنی کلی خودروی زرهی گفاس

خدمه: راننده، فرمانده و ۴ نیروی مسلح

انواع: ۴ x ۴، ۶ x ۶، ۸ x ۸

طول: ۷.۸۳ متر

عرض: ۲.۵۵ متر

ارتفاع: ۲.۴۰ متر

وزن جنگی: ۱۷۵۰۰ کیلوگرم

سرعت جاده‌ای: ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت

برد: ۱۰۰۰ کیلومتر

تصویر روز
خبر های روز