
هیولایی که محبوب نبود، اما برای خریدش صف تشکیل شد!
عصرایران: بر اساس اکثر گزارشها، بیامو XM برای این برند آلمانی یک فاجعه بوده و به راحتی بدترین فروش مدل خود را چه در ایالات متحده و چه در سطح جهانی تجربه کرده است. با این حال، در مقایسه با برخی از رقبای اروپایی، فروش آن در واقع کاملاً خوب است!
بیامو XM شاید از دید بسیاری خودروی شکست خورده از این برند باشد، اما آمار چیز دیگری میگوید.
بر اساس اکثر گزارشها، بیامو XM برای این برند آلمانی یک فاجعه بوده و به راحتی بدترین فروش مدل خود را چه در ایالات متحده و چه در سطح جهانی تجربه کرده است. با این حال، در مقایسه با برخی از رقبای اروپایی، فروش آن در واقع کاملاً خوب است!
این نمودار که توسط تحلیلگر صنعت خودرو، فلیپه مونوز (Felipe Munoz) گردآوری شده، پنج مدل را به عنوان تنها «شاسیبلندهای اسپرت فوق لوکس» که در حال حاضر در بازار هستند، به تصویر میکشد. این خودروها شامل بیامو XM، لامبورگینی اوروس، فراری پوروسانگوئه، استون مارتین DBX و به طور شگفتانگیزی، دانگفنگ MHero M-۹۱۷ هستند.
اگر بپذیریم که این پنج خودرو همگی در یک بخش رقابت میکنند، به نظر میرسد که XM عملکرد منطقی خوبی دارد. طبق گزارشها، در سال گذشته ۸,۱۰۰ دستگاه از آن در سراسر جهان فروخته شده که به راحتی از ۵,۶۰۰ دستگاه لامبورگینی اوروس و ۲,۲۵۰ دستگاه فراری پوروسانگوئه پیشی گرفته است. استون مارتین ۲,۰۵۰ دستگاه DBX فروخت، در حالی که دانگفنگ ۱,۲۰۰ دستگاه M-۹۱۷ به فروش رساند.
رقابتی ناعادلانه: تفاوت قیمت و اندازه
با این حال، قرار دادن XM و MHero در کنار بقیه کمی عجیب به نظر میرسد. اولاً، MHero M-۹۱۷ تقریباً به اندازه یک تویوتا لندکروزر است، به صورت تمام برقی یا هیبرید EREV عرضه میشود و تنها در تعداد معدودی از بازارهای جهانی فروخته میشود. همچنین قیمت آن به طور قابل توجهی کمتر است که از حدود ۶۹۷,۷۰۰ یوان یا تقریباً ۹۸ هزار دلار شروع میشود.
سپس نوبت به XM میرسد. در حالی که ۷۴۸ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتنمتر گشتاور آن چشمگیر است، اما بسیار بزرگتر و سنگینتر از لامبورگینی، فراری یا استون مارتین است. همچنین بسیار ارزانتر است. به عنوان مثال، در ایالات متحده، قیمتها از کمی بیش از ۱۶۰ هزار دلار شروع میشود.
شکاف تولیدی؛ برگ برنده بیامو
اگر قیمت XM را با اوروس که از ۲۴۰ هزار دلار، DBX که از ۲۵۵ هزار دلار و پوروسانگوئه که از ۴۳۰ هزار دلار قیمت دارد مقایسه کنید. جای تعجب نیست که شاسیبلند پلاگین هیبرید بیامو بیشتر از آنها فروش داشته باشد.
علاوه بر این، شایان ذکر است که بیامو ظرفیت تولیدی بسیار بیشتری نسبت به فراری، لامبورگینی و استون مارتین دارد که به آن اجازه میدهد تا XM بیشتری بسازد. در سال ۲۰۲۴، استون مارتین در مجموع ۶,۰۳۰ خودرو تولید کرد، لامبورگینی ۱۰,۶۸۷ خودرو تحویل داد و فراری ۱۳,۷۵۲ خودرو فروخت.
در همین حال، بیامو بیش از ۲٫۲ میلیون خودرو در سراسر جهان عرضه کرد که این امر باعث میشود سیل عرضه XM به بازار بسیار آسانتر باشد، چه با تخفیفهای سنگین چه بدون آن، چه دنیا آن را خواسته باشد یا نه.