به روز شده در: ۲۳ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۸:۵۰
کد خبر: ۷۱۳۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۱ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۴

تارا هیبریدی با مصرف ۴.۸ لیتر در راه است

روزنو :تحولات صنعت خودروی ایران در حوزه قوای محرکه وارد مرحله‌ای تازه شده است. بخش تحقیق و توسعه موتور ایران‌خودرو طرح‌هایی را پیش می‌برد که می‌تواند استاندارد‌های مصرف سوخت و فن‌آوری‌های نوین را در محصولات این خودروساز متحول کند.

تارا هیبریدی با مصرف ۴.۸ لیتر در راه است

تحولات صنعت خودروی ایران در حوزه قوای محرکه وارد مرحله‌ای تازه شده است. بخش تحقیق و توسعه موتور ایران‌خودرو طرح‌هایی را پیش می‌برد که می‌تواند استاندارد‌های مصرف سوخت و فن‌آوری‌های نوین را در محصولات این خودروساز متحول کند.

به گزارش روز نو، از یک‌سو، تارا هیبریدی با هدف کاهش مصرف و آلایندگی در حال توسعه است و از سوی دیگر موتور جدید TU۵P Turbo برای پاسخ به نیاز‌های بازار و رقابت با دیگر خودروسازان آماده می‌شود.

به گفته مهدی رجبعلی، مدیر بخش تحقیق و توسعه موتور ایران‌خودرو، مصرف سوخت تارا هیبریدی در شرایط استاندارد ۴.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. این طرح به همراه موتور توربوشارژ TU۵P تا پایان سال ۱۴۰۵ تکمیل می‌شود.

رجبعلی گفت: طرح قوای محرکه تارا هیبریدی اکنون حدود ۴۰ درصد پیشرفت کرده و نمونه نخست آن طی هفته‌های آینده وارد آزمون‌های اصلی می‌شود. این خودرو به موتور بنزینی TU۵P با چرخه اتکینسون، جعبه دنده DHT و باتری و موتور الکتریکی مجهز خواهد بود. سیستم خنک‌کاری چندگانه، ترمز احیاکننده و کولر برقی از دیگر ویژگی‌های این محصول است. بر اساس پیش‌بینی‌ها، کاهش مصرف سوخت این خودرو در چرخه استاندارد به ۳۵ تا ۴۰ درصد می‌رسد؛ تحولی که می‌تواند الگوی تازه‌ای در بازار ایران ایجاد کند.

مدیر بخش تحقیق و توسعه موتور ایران‌خودرو با بیان این‌که هم‌زمان پروژه موتور TU۵P Turbo در دستور کار قرار گرفته است، افزود: این موتور با هدف ایجاد سبد متنوع قوای محرکه و تطبیق با استاندارد‌های مصرف سوخت و نیاز بازار طراحی شده است.

رجبعلی اظهار کرد: گشتاور بالاتر در موتورها، به‌ویژه در دور‌های پایین، لذت رانندگی بیش‌تری ایجاد می‌کند و همین موضوع برای رانندگان ایرانی اهمیت زیادی دارد.

وی درباره دلایل ارتقای موتور به جای طراحی موتور از صفر توضیح داد که شرایط خاص ایران، از کیفیت متغیر سوخت گرفته تا تنوع اقلیمی، باعث می‌شود، تمرکز روی کالیبراسیون و ارتقا منطقی‌تر باشد. در این راهکار، ECU خودرو هوشمندانه کیفیت سوخت و شرایط دمایی و فشاری محیط را می‌سنجد و با ورود به حالت «حفاظت از موتور» مانع از آسیب به خودرو می‌شود.

رجبعلی آینده قوای محرکه ایران‌خودرو را افزایش راندمان موتور‌های فعلی و حرکت به سمت برقی‌سازی (با تمرکز بر تولید خودرو‌های هیبرید) دانست و گفت: ایران‌خودرو براساس روند فعلی جهانی، در حال برنامه‌ریزی و توسعه خودرو‌های هیبرید (HEV)، پلاگین (HPEV) و خودرو‌های برقی (BEV) است.

تصویر روز
خبر های روز