به روز شده در: ۰۹ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۷۰۴۸۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۱ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۴

چرا وزارت فرهنگ کارت زرد گرفت؟

روزنو :فشار تندرو‌ها بر دولت هر روز ابعاد و زوایای تازه‌ای پیدا می‌کند. این‌بار نوبت به سید عباس صالحی، وزیر ارشاد دولت چهاردهم رسید که به بهانه اکران یک فیلم و برای پاسخگویی به سه پرسش نماینده کبودرآهنگ راهی بهارستان شود و از مجلس کارت زرد بگیرد. نشست سوال از «صالحی»، اما در مجلس حاشیه‌ساز شد و پس از صحبت‌های وزیر ارشاد دولت چهاردهم، فتح‌الله توسلی (نماینده کبودرآهنگ) پشت تریبون رفت تا با نطقی تند و انتقاداتی صریح، خبرساز شود.

چرا وزارت فرهنگ کارت زرد گرفت؟

نهایتا نمایندگان با ۱۱۹ رای موافق، ۱۱۹ رای مخالف، ۸ رای ممتنع از ۲۴۹ نفر اعلام کردند از پاسخ‌های وزیر ارشاد قانع نشده و به او کارت زرد دادند. از ترکیب آرای مخالف و موافق در جلسه احضار سید عباس صالحی، صف‌کشی طیف‌های اصلی مجلس نیز نمایان می‌شود.

به گزارش روز نو اکثریت قاطع مخالفان وزیر ارشاد را اعضای جبهه پایداری و رادیکال‌ها تشکیل می‌دهند. تندروها، اما در شرایطی صالحی را اینگونه نواختند که بسیاری از تحلیلگران معتقدند بخش قابل توجهی از انسجام و اتحاد ایجاد شده پس از جنگ ۱۲ روزه محصول فعالیت‌هایی است که وزارت ارشاد در این برهه حساس، برنامه‌ریزی و اجرا کرده است. اجرای کنسرت‌های موسیقی با موضوع ایران در میادین عمومی با حضور اقشار مختلف، رونق مناسبی که در سینما ایجاد شده، مشارکت بیشتر فعالان فرهنگی و هنری و... بخشی از دستاورد‌هایی است که وزارت ارشاد در این مدت زمان کوتاه صورت داده است. به همین دلیل است که بلافاصله پس از کارت زرد مجلس به صالحی بازار ارزیابی‌های تحلیلی درباره عملکرد وزارت ارشاد دولت چهاردهم در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد و کاربران درباره آن بحث و تبادل نظر کردند.

روزبه علمداری، سردبیر سایت جماران یکی از همین فعالان رسانه‌ای است که با انتشار توییتی به نطق یکی از نمایندگان مخالف صالحی واکنش نشان داد و نوشت: «نماینده مجلس، وزیر ارشاد را به خاطر عکس معاونش با رییس‌جمهور ۸ ساله کشور (سید محمد خاتمی) به مجلس احضار کرده است. کسانی که بعد از جنگ ۱۲ روزه هنوز در این فضا سیر می‌کنند، نه وفاق می‌فهمند نه نگران انسجام کشورند.»

علمداری در ادامه یادآور می‌شود: «رییس‌جمهور و دولت باید بدانند، ماشین وفاق نمی‌تواند همه را سوار کند!»

فرید مدرسی، فعال رسانه‌ای، اما موضوع کارت زرد به وزیر ارشاد را از زاویه دیگر تحلیل می‌کند. او در این زمینه می‌نویسد: «کارت زرد به وزیر ارشاد در مجلس از آنجایی طراحی شد که ‎عباس صالحی در نقد صداوسیما توییت زد. عملیات محدودیت فضای مجازی و پلتفرم‌های اجتماعی نیز از همانجا سرچشمه می‌گیرد. صداوسیما یک رسانه نیست؛ تشکیلات شبکه‌ای در نهاد‌های گوناگون حکومت است.»

مازیار بالایی، عضو حزب اعتماد ملی در واکنش به این کارت زرد می‌نویسد: «در ایران ۱۹ وزارتخانه و حدود ۱۰۰ معاون وزیر داریم که شاید با ارفاق ۱۰-۱۵تای آنها چهره‌های کارآمدی باشند که در راستای ‎ خیر عمومی کار می‌کنند. حالا امروز ‎ مجلس انقلابی بابت یکی از همین معدود معاونین کارآمد به ‎وزیر ارشاد کارت زرد داده تا تقابلش با خیرعمومی را عیان کند.»

«اعتماد»، اما برای آگاهی از عملکرد وزارت ارشاد دولت چهاردهم سراغ فعالان فرهنگی و سیاسی رفته و از آنان این پرسش را طرح کرده که عملکرد وزارت ارشاد دولت چهاردهم را چطور ارزیابی می‌کنید و آیا سید عباس صالحی را شایسته کارت زرد مجلس می‌دانید یا نه؟ محمد علی ابطحی، محمد مهاجری و سید محمد بهشتی هر کدام از زاویه دید خود به پرسش‌های «اعتماد» پاسخ داده‌اند.

محمدعلی ابطحی: عملکرد صالحی شایسته مدال افتخار است نه کارت زرد

محمد علی ابطحی، فعال سیاسی و فرهنگی در گفت‌و‌گو با «اعتماد» درباره کارت زرد نمایندگان به صالحی می‌گوید: «وزارت ارشاد دولت چهاردهم به غیر از یک الی دو بخش از تابلو‌های نمونه و موفق دولت آقای پزشکیان است. اولا اینکه کارشناس فرهنگی در کشور بسیار زیاد شده است که اغلب این افراد متاسفانه درک درستی از کارشناسی حوزه فرهنگ نیز ندارند. از سوی دیگر کار فرهنگی در کشور با گذشته بسیار فرق کرده است. عملکرد بسیاری از بخش‌های وزارت ارشاد به بیرون از این ساختار اجرایی منتقل شده است. چه در حوزه فیلم، چه در بخش‌های هنری، چه در حوزه‌های هنر‌های تجسمی، کتاب، رسانه و... این انتقال قابل ردیابی است. این توقع که همه این رخداد‌های فرهنگی آنگونه که یک طیف اقلیت خواستار آن هستند انجام شود، توقع بی‌جایی است. اضافه بر اینکه نقد‌هایی که در مجلس مطرح شده، اتفاقا نقطه عطف عملکرد صالحی است که پس از تغییر دولت از وزارت ارشاد توقع می‌رفت آنها را انجام دهد. اساسا تغییر دولت بدون تغییر سیاست‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... معنا ندارد. معتقدم حتی اگر دولت مرحوم رییسی هم روی کار بود باید این دستاورد‌ها را ارج می‌نهاد و از آنها تشکر می‌کرد.»

ابطحی ادامه می‌دهد: «به خصوص در جنگ ۱۲ روزه، یک نقطه تحول بنیادین که در فضای عمومی نشانگر همبستگی اجتماعی و بهبود ارتباطات اجتماعی بود ناشی از عملکرد این وزارتخانه بود. در کشاکش نبرد ایران و اسراییل در میدان آزادی مراسم هنری برگزار شد و اقشار مختلف در آن حضور پیدا کردند. ضمن اینکه امسال پیوند بسیار زیبایی بین مراسم آیینی عاشورا و هنر ملی با محتوای ایران شکل گرفت. اتفاقات جذابی هم در حوزه سینما شکل گرفته که شایسته قدردانی است. نمایندگان معترض اگر واقعا دغدغه فرهنگ دارند و مسائل سیاسی و جناحی در تصمیمات آنها دخیل نیست، باید بدانند اصولا کالا‌های فرهنگی که امروز تولید می‌شود اساسا مورد توجه نسل جوان قرار ندارد. حتی فیلم‌های اعتراضی سینمای ایران هم نمی‌توانند ارتباط مناسبی با نسل‌های جوان برقرار کنند. موسیقی، فیلم و کالای فرهنگی که نوه‌ها و فرزندان همین آقایان نماینده گوش می‌دهند، فرسنگ‌ها فاصله با تولیدات داخلی کشور دارد، بنابراین باید توجه داشت که دگم‌اندیشی در حوزه فرهنگ نهایتا ارتباط نسل‌های جوان را درون کشور قطع می‌کند.».

اما جز در حوزه کتاب وزارت ارشاد در سایر حوزه‌ها بسیار موفق عمل کرده است. با وجود نمایندگان افراطی که در مجلس حضور دارند و این طیف با نگاه متفاوت و رادیکال به مسائل می‌نگرند، اعطای کارت زرد به شخصیتی در حد و اندازه سید عباس صالحی طبیعی است. اگر سید عباس صالحی به یک چنین مجلسی با یک چنین نمایندگان افراطی می‌رفت و به سلامت از آن عبور می‌کرد باید در رفتارها، عملکرد‌ها و تصمیمات تجدیدنظر می‌کرد. امیدواریم ایشان همچنان از محافظه‌کاری فاصله داشته و در راستای مطالبات مردم حرکت کنند.

اما در حوزه کتاب لازم است تغییراتی صورت گیرد. محافظه‌کاری در این بخش بسیار زیاد است و حقوق ناشران تضعیف می‌شود. در این حوزه وزارت ارشاد کمتر تصمیم‌گیر است. نهاد‌های متفاوتی کتاب‌هایی که وزارت ارشاد مجوز داده را رد می‌کنند و مشکل ایجاد می‌کنند. این تنها نقطه ضعف وزارت ارشاد است و در باقی حوزه‌ها، وزارت ارشاد عملکرد بسیار مطلوبی از خود ارایه کرده است.

محمد مهاجری: از صحبت‌های نماینده منتقد خجالت کشیدم

محمد مهاجری، فعال سیاسی و فرهنگی اصولگرا درباره کارت زرد مجلس به وزیر ارشاد دولت چهاردهم و نقاط قوت و ضعف این وزارتخانه به نکات متفاوتی اشاره می‌کند و این کارت زرد را مدال افتخاری برای سید عباس صالحی قلمداد می‌کند. مهاجری در گفت‌و‌گو با «اعتماد» می‌گوید: «معتقدم صحبت کردن درباره عملکرد وزیر ارشاد شاید دردی را از هزار توی حوزه فرهنگ کشور باز نکند. شاید حرف زدن درباره موفقیت‌های ایشان دردی را هم دوا نکند. اما شخصا به عنوان شهروند ایرانی زمانی که از رادیو جلسه مجلس را گوش داده و صحبت‌های نماینده‌ای که علیه آقای صالحی صحبت می‌کرد را می‌شنیدم، خجالت می‌کشیدم. حرف‌هایی بسیار زننده، که در شأن مجلس شورای اسلامی و ایران نیست، مطرح می‌شد.»

مهاجری در ادامه یادآور می‌شود: «حتی اگر شخصا در برخی حوزه‌های فرهنگی و هنری و رسانه‌ای نقدی به عملکرد وزارت ارشاد داشتم با صحبت‌های نماینده منتقد، احساس کردم حق با وزیر ارشاد است و حتما کارش بی‌نقص بوده که چنین اظهارات و چنین کارت زردی از چنین نماینده‌ای گرفته است. البته آرای موافق و مخالف مجلس در این زمینه یکسان بود. در کل فکر می‌کنم اگر آقای وزیر ارشاد از مجلس کارت زرد نمی‌گرفت باید از خود این پرسش را طرح می‌کرد که چه نوع مدیریتی داشته که تندرو‌ها از او راضی بوده‌اند!»

سید محمد بهشتی: صالحی فضای نامطلوب بین اهل هنر و وزارت ارشاد را ترمیم کرد

سید محمد بهشتی، فعال فرهنگی در گفت‌و‌گو با «اعتماد» درخصوص عملکرد وزارت ارشاد طی یک سال گذشته و اینکه آیا صالحی شایسته کارت زرد مجلس بده یا نه؟ می‌گوید: «معتقدم آقای صالحی در یک فضای مین‌گذاری شده فرهنگی، تلاش بسیاری کرد تا فضای نامطبوع و نامطلوبی که بین اهل هنر و وزارت ارشاد ایجاد شده بود ترمیم شود. این‌بار به نظر می‌رسد، پای خود را روی یکی از این مین‌ها گذاشته که تا این اندازه، برخی افراد و گروه‌ها را حساس کرده است! در واقع به نظر می‌رسد که یکی از مین‌ها توسط نمایندگان کار گذاشته شده بود. رفتار نمایندگان شبیه مین‌گذاری در برابر سلوکی است که وزیر ارشاد طی یک سال گذشته تدبیر کرده بود.»

بهشتی یادآور می‌شود: «همواره یک بهانه‌ای وجود دارد، این‌بار هم ۳ بهانه که یکی اکران یک فیلم خاص، برگزاری یک فستیوال و... بهانه برخورد با وزیری شده که از دیدگاه اهالی فرهنگ و هنر و رسانه عملکرد شایسته‌ای از خود ثبت کرده است.»

تصویر روز
خبر های روز