به روز شده در: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۶۹۱۰۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۴

۹۵ درصد سود انباشته کشتیرانی آب رفت!

روزنو :کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، یکی از شرکت‌های بزرگ بورسی و زیرمجموعه شستا، در گزارش ۹ ماهه منتهی به پایان سال گذشته با افزایش قابل توجه زیان خالص و کاهش چشمگیر سود انباشته، عملکردی پایین‌تر از انتظار ثبت کرده که توجه فعالان بازار سرمایه را به خود جلب کرده است.

جهش ۶۲۰ درصدی زیان خالص کشتیرانی/ سود انباشته حکشتی ۹۵ درصد آب رفت!

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، یکی از هلدینگ‌های تابعه شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا)، در شرایطی بحرانی قرار گرفته که شواهد مالی از عملکردی به‌شدت ضعیف و نگران‌کننده حکایت دارد؛ وضعیتی که می‌تواند تبعاتی جدی برای سهامداران این نماد بورسی به همراه داشته باشد.

بررسی صورت‌های مالی ۹ ماهه منتهی به پایان سال گذشته نشان می‌دهد که این شرکت، با ثبت زیانی سنگین، در حال دور شدن از مسیر سودآوری است. بر اساس اطلاعات منتشر شده در کدال، زیان خالص کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، در دوره مذکور با رشد بی‌سابقه ۶۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به رقم قابل تأمل ۲ هزار و ۹۱۹ میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که به ازای هر سهم حکشتی نیز ۳۵۴ ریال زیان شناسایی شده است؛ یعنی جهشی ۴۰۶ درصدی نسبت به مدت مشابه پیشین.

جهش ۶۲۰ درصدی زیان خالص کشتیرانی/ سود انباشته حکشتی ۹۵ درصد آب رفت!

نگاهی دقیق‌تر به جزئیات صورت‌های مالی ۹ ماهه حکشتی نشان می‌دهد که شرکت در این مدت، نه تنها هیچ سودی از محل فروش سرمایه‌گذاری‌ها به دست نیاورده، بلکه رقم این بخش به صفر ریال رسیده است؛ موضوعی که زنگ خطری برای سهامداران تلقی می‌شود.

جهش ۴۲۰ درصدی سایر هزینه‌ها!

از سوی دیگر، رقم سنگین بیش از ۱ هزار و ۸۷۸ میلیارد تومان به‌عنوان «سایر هزینه‌ها» ثبت شده است، رقمی که نسبت به سال گذشته، افزایشی معنادار و نگران‌کننده ۴۲۰ درصدی داشته است. با این حال، در گزارش‌های منتشرشده، هیچ‌گونه شفاف‌سازی درباره ترکیب این هزینه‌های کلان انجام نشده و ابهامات جدی در این خصوص وجود دارد.

جهش ۶۲۰ درصدی زیان خالص کشتیرانی/ سود انباشته حکشتی ۹۵ درصد آب رفت!

سود انباشته، ۹۵ درصد آب رفت!

در مجموع، مدیریت ناکارآمد در یکی از مهم‌ترین زیرمجموعه‌های شستا، منجر به آن شده که در پایان اسفند سال گذشته، رقم سود انباشته شرکت حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان کاهش یابد؛ به بیان دیگر، مجموع سود انباشته حکشتی در مقایسه با سال قبل، بیش از ۹۵ درصد آب رفته است.

جهش ۶۲۰ درصدی زیان خالص کشتیرانی/ سود انباشته حکشتی ۹۵ درصد آب رفت!

بنابراین، ادامه این روند، می‌تواند جایگاه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یکی از بازیگران کلیدی در بازار سرمایه تضعیف کرده و بی‌اعتمادی بیشتری را در میان سرمایه‌گذاران خرد و کلان ایجاد کند، آن هم در شرایطی که بسیاری از نهاد‌های وابسته به تأمین اجتماعی، چشم‌انتظار بهبود عملکرد مالی این مجموعه عظیم هستند.

 

ویژه روز
تصویر روز
خبر های روز