به روز شده در: ۲۰ شهريور ۱۴۰۴ - ۲۲:۳۶
کد خبر: ۶۵۱۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۳

عملیات «یارانه»‌ای مخالفان روحانی

وضعیت سیاسی- اقتصادی کشور با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها شکل جدیدی به خود خواهد گرفت که با تاثیرات اجرای مرحله اول هدفمندی تفاوت می‌کند. مرحله دومی که قرار بود دولت سابق مجری آن باشد اما به خواست مجلس اصولگرا و به بهانه ناتوانی دولت احمدی‌نژاد، اجرای آن به‌عنوان میراثی سخت به دولت روحانی سپرده شد. حالا به نظر می‌رسد که شکست‌خوردگان در انتخابات خرداد 92درصدد هستند تا با خرابکارى روانی افکار عمومی را علیه دولت بسیج کنند تا امید مردم را از دولت ناامید کنند و این روند را تا انتخابات مجلس و خبرگان کش دهند تا موجبات رویگردانی از دولت و جریان اعتدال فراهم شود.

 شاهد این مدعا، پیامک‌های مستمر، زیرنویس‌های تلویزیونی، برنامه‌های خبری و موج رسانه‌ای وابسته به جریان مخالف دولت است. سرخط خبری و تبلیغاتی این رسانه‌ها با پوشش حمایت از دولت برای ترغیب مردم به انصراف از ثبت‌نام در یارانه گرفتن است. آنان از یک‌سو با تبلیغات بیش از اندازه و زننده به دنبال آن هستند تا افکار عمومی را به این سمت هدایت کنند که دولت روحانی برخلاف دولت سابق توانایی پرداخت یارانه را به ایرانیان ندارد و از سوی دیگر می‌خواهند با مهندسی افکار عمومی، این نتیجه را به دست آورند که هر چه مقدار کسانی که از گرفتن یارانه انصراف می‌دهند کمتر باشد پس میزان محبوبیت روحانی کمتر است.

 این در حالی است که برگزاری ناقص طرح هدفمندی یارانه‌ها، تورم فلج‌کننده، کاهش بی‌سابقه ارزش پول ملی و ده‌ها معضل دیگر ناشی از اشتباه‌های دولت گذشته در اجرای طرح هدفمندی یارانه بوده است و اکنون در حالی که دولت تمایل چندانی برای اجرای فاز دوم این طرح نداشت با اصرار مجلس اصولگرا، مجبور به اجرای مرحله دوم شده است.

در این میان این ستاد ضددولتی در روزهای گذشته مخالفان دولت مردم را تشویق به ثبت‌نام و عدم انصراف از دریافت یارانه‌ها می‌کنند تا در این بازی دوسویه «بلی به یارانه» و«نه به یارانه» موجبات برهم‌خوردگی تمرکز مدیران دولت در اجرای این طرح ملی، ناامیدکردن افکار عمومی و به‌ویژه هواداران دولت اعتدال از حسن روحانی و درنهایت ریزش رای این دولت را فراهم آورند. بازی‌ای که ادامه‌دار است و رسانه‌های وابسته به این ستاد ضددولتی با لیدری رسانه‌های قدرتمند عمومی همچنان درصدد رسیدن به اهداف از پیش تعیین‌شده این جریان است. صداوسیما اگرچه درباره نحوه ثبت‌نام دریافت یارانه نقدی تبلیغات دیرهنگامی را شروع کرد، اما در روزهای گذشته در آستانه دور دوم هدفمندی یارانه‌ها تبلیغ گسترده‌ای مبنی‌بر اینکه «انصراف از دریافت یارانه‌ها، کمک بزرگی به اقتصاد ملی خواهد بود» را به‌طور مکرر بازنشر می‌کند.

پخش زیرنویس متعدد و پخش مکرر و جهت‌دار سخنان رئیس‌جمهوری در مورد انصراف از یارانه، موضوع‌هایی هستند که به وفور این روزها در صدا و سیما منتشر می‌شوند. اما موضوع قابل توجه در میان این تبلیغات برای عدم دریافت یارانه چیست؟ به نظر می‌رسدبرخی از منتقدان ضمن تلاش برای ثبت شعار «انصراف از یارانه» به نام رئیس‌جمهوری، درصدد هستند تا محبوبیت روحانی را با «تعداد انصراف‌دهندگان از یارانه» ارزیابی کند.

در حالی که در کنار این حجم از تبلیغات برای انصراف از یارانه در برنامه‌های تلویزیونی، تصاویری از صف ثبت‌نام‌کنندگان و پرکردن فرم یارانه‌ها پخش می‌شود. این در حالی است که طبق نظر رئیس‌جمهوری، ثبت‌نام هر شهروند ایرانی برای یارانه، حق مسلم آنان است. پخش صدها مدل جوک و شعر و پیامک (SMS) در حمله به رئیس‌جمهور و شعار «نه به یارانه» که با تیراژ میلیونی میان مردم منتشر شده، تنها بخشی اندک از پروژه جنگ روانی این ستاد علیه دولت است.

 این حجم انبوه و بی‌سابقه پیامک نیز این ذهنیت را ایجاد می‌کند که کمیته‌ای متشکل از چندین چهره فرهنگی برای سرودن شعر و همچنین ساخت جوک در مورد ایده «نه به یارانه» و مسائل مرتبط تشکیل شده است. ربط سنجش محبوبیت رئیس‌جمهوری با ثبت‌نام کردن یا نکردن مردم برای دور دوم هدفمندی یارانه‌ها در حالی است که هشت ماه از یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گذرد که حسن روحانی با نزدیک به 19 میلیون رای پیروز آن انتخابات شد. این تلاش علیه دولت درحالی است که اخیرا صندوق بین‌المللی پول طی گزارشی اعلام کرد ثبات در اقتصاد ایران دیده می‌شود. صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد اقتصاد ایران نشانه‌های ثبات را نشان می‌دهد و در سال 2015-2014 به مرحله رشد منتقل می‌شود. در سال‌های دولت محافظه‌کار احمدی‌نژاد رشد 11 درصدی اقتصاد ایران تا منفی 2 درصد پایین آمد. همچنین صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود اضافه کرده است از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1392 تاکنون برخی از نشانه‌های ثبات در اقتصاد ایران بروز کرده است.
تصویر روز
خبر های روز