به روز شده در: ۲۶ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۵۳۶۷۵۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۹ - ۰۴ شهريور ۱۴۰۱

هدف رتبه‌بندی معلمان ترمیم حقوق معلم‌ها نیست

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: هدف قانون رتبه‌بندی ترمیم حقوق معلم‌ها نیست، هدف اصلی این قانون ارتقا کیفیت در آموزش و پرورش است تا جایگاه معلم‌هایی که زحمت بیشتری می‌کشند را معلوم و مشخص کند.
روزنو :

هدف رتبه‌بندی معلمان ترمیم حقوق معلم‌ها نیست

روح الله آزاد متفکر گفت: «انجام رتبه‌بندی معلمان دائم به تاخیر می‌افتاد، دولت قبل لایحه رتبه‌بندی را به مجلس ارائه داد، معمولاً با اتمام دولت‌ها اگر لوایح آن‌ها بررسی نشده باشد مجدد به دولت جدید برگشت داده می‌شود تا دولت تازه مستقر شده آن را دوباره بازنویسی کند، اما ما در مجلس یازدهم تصمیم گرفتیم قبل از تغییر و تحول کلیات طرح در صحن علنی بررسی شود، خوشبختانه کلیات آن رای خوبی آورد، و تصویب جزئیات آن همزمان شد با روی کار آمدن دولت جدید، فرآیند تخصیص اعتبار و نوشتن آئین نامه طرح در دولت جدید تصویب شد، با رفت و برگشت طرح میان مجلس و دولت سرانجام همین قانون رتبه‌بندی معلمان به سرانجام رسید.»

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که برخی معلم‌ها معتقدند با وجود اجرایی شدن طرح اما حق و حقوشان به خوبی پرداخت نشده و برخی واریزی‌ها به حسای معلم فقط مردم را مقابل این قشر قرار دادن است بیان کرد: «بالاخره دولت در حد اعتبارات خودش در بودجه می‌تواند اجرای طرح را پیش ببرد، ما هم تلاش می‌کنیم همه نواقص طرح برطرف شود، اجرای طرح قدم رو به جلو محسوب می‌شود اما اشتباه نباید کرد، هدف این قانون ترمیم حقوق معلم‌ها نیست، هدف اصلی این قانون ارتقا کیفیت در آموزش و پرورش است تا جایگاه معلم‌هایی که زحمت بیشتری می‌کشند را معلوم و مشخص کند، در اصل یک نظام رتبه بندی است که مجوز افزایش حقوق را دارد، اما همین مقدار هم که به حقوق معلم‌ها افزوده شده قدم رو به جلو تلقی می‌شود.»

 

با عدالت آموزشی فاصله داریم
نماینده شهر تبریز در پاسخ به عملکرد ضعیف مدارس دولتی در رتبه‌های برتر کنکور و شانس بیشتر افراد متمول برای قبولی در آزمون سراسری گفت: «این حرف درست است که عدالت آموزشی در نظام ما جزو ضروریات است، در برنامه های توسعه و اسناد بالا دستی درباره عدالت آموزشی صحبت شده ست، از این بابت هرکه به عدالت آموزشی کمک کند برای ما مطلوب است و آن را پیگیری می‌کنیم، اما متاسفانه تحلیل نتایج کنکور نشان می‌دهد ما با عدالت آموزشی فاصله داریم.»

آزاد متفکر ادامه داد: «یکی از نقص‌های ما خود سازوکار کنکور است، سازوکار کنکور آموزش‌ها را به سمت آموزش‌های تستی هدایت می‌کند، آموزش تستی هم به فهم عمیق دروس ضربه عمیقی وارد می‌کند، این وضعیت دانش‌آموزان و والدین آن‌ها را برای هزینه کردن در دوره‌ها، کلاس‌ها، مدارس غیرانتفاعی و مدارسی که به خانواده‌ها تضمین می‌دهد، مجاب می‌کند.»

او یادآور شد: «البته من یک تحلیل دیگر هم دارم، اول گمان می‌کنم یکی از راه حل‌های وضع موجود تغییر فرایند آموزش است که مدارس ما را از مدارس تست زنی به مدارس تحلیل‌گرا تغییر دهد، دومین مورد این است که ما بایستی موضوع اشتغال را در کشور سامان بدهیم، این‌که برخی از دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها گمان می‌کنند فرد برای داشتن آینده خوب حتما باید پزشک، دندانپزشک و داروساز شود خوب نیست، در واقع این مسئله نقطه شکست و ضربه ما است، لذا حتما بایستی در آموزش بحث اشتغال را داشته باشیم علاوه بر وزارت علوم سایر وزارتخانه ها باید در این‌باره فعالیت کنند تا انتخاب دانشگاهییان ما به سمت انتخاب‌های فنی حرفه‌ای و مهارتی سوق پیدا کند، یعنی رشته‌های مهارتی در دانشگاه‌های رشد پیدا کنند.»

خبرهای مرتبط
ویژه روز
عکس روز
خبر های روز