به روز شده در: ۲۶ آذر ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۷
کد خبر: ۵۲۹۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۱

مونتاژ خودرو توسط روس‌ها و ترک‌ها در ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت بابیان این‌که وضعیت صنعت خودرو امروز آن چیزی نیست که به عنوان وزیر آن را تأیید کنم، گفت: آیین‌نامه واردات خودرو در نوبت بررسی در هیئت دولت است اما، تأکید بر واردات خودروهای اقتصادی، یعنی زیر ۱۰ هزار دلار است تا جایگزین خودروهای ارزان داخلی که حذف‌شده، مثل تیبا و سمند شود.
روزنو :

مونتاژ خودرو توسط روس‌ها و ترک‌ها در ایران

روزنو :وزیر صمت که قرار است در مجلس به دلیل شکست سیاست‌هایش در حوزه صنعت به ویژه خودرو استیضاح شود، شامگاه یکشنبه در یک برنامه تلویزیونی از طرح جدید همکاری وزارت صمت در مونتاژ خودرو با دو کشور روسیه و ترکیه و واردات خودروهای ارزان اروپایی و چینی به جای خودروهای سمند و تیبا خبر داد و گفت: «در حال حاضر یک و نیم میلیون تقاضا در کشور وجود دارد، اما تولید زیر یک‌میلیون است. فاصله تقاضا و تولید باید با واردات و افزایش تولید جبران شود.» در این ارتباط محمدرضا نجفی منش، عضو اتاق بازرگانی گفت: در دولت‌های قبل هم ساخت خودرو با مشارکت روس‌ها مطرح بود که به جایی نرسید، اما اکنون که روسیه زیر تیغ تحریم‌های غرب قرارگرفته است، پذیرفته که قطعات خودرو را که قبلاً از اروپا وارد می‌کرد، از ایران تأمین کند. از سوی دیگر مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو از همکاری با روسیه انتقاد کرد و گفت: بازار خودرو روسیه ضرر‌ده، بدون کیفیت و فناوری و وابسته به روش کمونیستی و مافیا است، همکاری با روسیه منجر به بالا رفتن کیفیت خودرو در ایران نخواهد شد.گزارش پیش رو به این موضوع می پردازد.

جزئیات جدید از واردات خودرو

وزیر صنعت، معدن و تجارت بابیان این‌که وضعیت صنعت خودرو امروز آن چیزی نیست که به عنوان وزیر آن را تأیید کنم، گفت: آیین‌نامه واردات خودرو در نوبت بررسی در هیئت دولت است اما، تأکید بر واردات خودروهای اقتصادی، یعنی زیر ۱۰ هزار دلار است تا جایگزین خودروهای ارزان داخلی که حذف‌شده، مثل تیبا و سمند شود.
سید رضا فاطمی امین در یک برنامه تلویزیونی بابیان این‌که برای حذف قرعه‌کشی باید عرضه و تقاضا نزدیک شود، گفت: در حال حاضر یک و نیم میلیون تقاضا وجود دارد، اما تولید زیر یک‌میلیون است. این فاصله باید با واردات و افزایش تولید جبران شود.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به تهیه آیین‌نامه ۱۰ بندی واردات خودرو، اظهار کرد: تأکید بر واردات خودروهای اقتصادی، یعنی زیر ۱۰ هزار دلار است. تیبا، سمند و پژو که از رده خارج می‌شوند، ارزان‌تر هستند و شاهین، تارا و غیره که می‌مانند، گران‌تر؛ پس باید برای قشری که خودروی ارزان می‌خواهد محصول داشته باشیم و به تدریج بتوانیم به سمت تولید داخل خودروهای ارزان باکیفیت هم برویم تا سبد محصولات کامل شود. این خودروهای ارزان هم لزوماً چینی نیستند، بلکه اروپایی هم هست.

توافق با روسیه برای ساخت خودرو

فاطمی امین در ادامه درباره وضعیت توافق با روسیه برای تولید خودرو، گفت: بعد از مشکلات ناشی از جنگ با اوکراین در روسیه، آن‌ها علاقه‌مند به همکاری با ایران هستند، به ویژه در بخش قطعه‌سازی. در حال حاضر مذاکرات بین شرکت‌ها در حال انجام و نقش وزارت صمت فقط تسهیل گری است.

جزییات توافق با روسیه

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران جزئیاتی از برنامه تولید خودرو مشترک ایران و روسیه ارائه کرد. به گزارش همشهری آنلاین، محمدرضا نجفی منش اظهار کرد: چند سال قبل در جریان دیدارهای مشترک قطعه سازان ایران و ترکیه، برای اولین طرح تولید یک خودرو مشترک با محوریت این دو کشور و روسیه مطرح شد که ما نیز از آن استقبال کردیم. طرحی که توافق ابتدایی بر سر آن در جریان سفر اخیر رئیس سازمان توسعه تجارت به روسیه نهایی شده، درواقع دنباله همین صحبت‌هاست.

وی بابیان اینکه از چند سال قبل پیشنهاد تولید این خودرو مطرح‌شده بود، بیان کرد: در جریان صحبت‌های اخیر با سازمان توسعه تجارت در مذاکرات این سازمان با مقامات روسی به توافق ابتدایی منجر شد. البته این موضوع فعلاً در سطح توافق اولیه است و باید در آینده گام‌های نهایی‌تر برای آن برداشته شود.

عضو اتاق بازرگانی تهران درباره جزئیات این مدل پیشنهادی توضیح داد: بر اساس طرح اولیه، با توجه به ظرفیتی که در میان قطعه سازان سه کشور وجود دارد، طرح این‌طور پیگیری خواهد شد که مسئولیت تأمین قطعات و تجهیزات این خودرو میان سه کشور تقسیم شود.

نجفی منش ادامه داد: آنچه در این طرح اهمیت فراوانی دارد، بحث تقسیم کار و اشتراک منافع است. با توجه به تجهیزات مونتاژی که در سه کشور وجود دارد، امکان آن راداریم که قطعات برای تولید نهایی به میزان مقررشده در توافق برسانیم و این قطعات به شکل تهاتری میان سه کشور جابه‌جا شود. یعنی بنا نیست در این چارچوب خرید و فروش نقدی داشته باشیم، بلکه سه طرف با تأمین قطعات سهم خود، خودرو را در کشورهایشان تولید خواهند کرد.

وی درباره ابعاد اجرایی این برنامه نیز توضیح داد: بناست که خط تولید این خودرو در هر سه کشور فعال شود و قطعه سازان به‌اندازه کل نیاز خط تولید فعالیت خواهند کرد.

عضو اتاق بازرگانی تهران درباره ظرفیت فعالیت قطعه سازان ایرانی در این عرصه نیز بیان کرد: ما در کشور توان تولید قطعه برای دو میلیون دستگاه خودرو در سال داریم که با توجه به میزان تولید فعلی خودروسازان ایرانی، قطعاً این ظرفیت وجود دارد که با همکاری با سایر کشورها، تولید محصولات جدید در دستور کار قرار بگیرد. در این چارچوب می‌توان ایران‌خودرو و سایپا را نیز وارد یک همکاری و مشارکت جدید کرد تا درنهایت این محصول مشترک با روسیه و ترکیه به تولید نهایی برسد.

اماواگرهای ساخت خودرو ایران با روسیه

مرتضی مصطفوی، یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با ایرنا درباره مذاکره با روسیه برای تولید مشترک خودروی ایرانی و روسی در کشورمان اظهار داشت: روسیه بزرگ‌ترین خودروساز شرکت آوتوواز است که همان شرکت محصولاتی مانند هیوندا را تولید می‌کند و حدود 60 درصد این شرکت متعلق به رنو است. اما نکته حائز اهمیت اینکه ساختار این شرکت در روسیه شبیه به ساختار ایران‌خودرو است و طبق آخرین اطلاعات، این شرکت هم مانند ایران‌خودرو زیان ده و نیروی مازاد دارد.

وی ادامه داد: صنعت خودرو در روسیه هم ساختار کمونیستی و مافیایی دارد، نمی‌گویم این ساختار به‌طور کامل با ایران مطابقت دارد اما شباهت‌هایی هم بین آنها وجود دارد. به همان اندازه که در ایران آقازاده‌ها به شرکت‌های مادر دسترسی دارند، در روسیه هم‌چنین فضایی حاکم است.

این کارشناس صنعت خودرو بابیان اینکه به لحاظ اقتصاد سیاسی شرایط مشابهی در صنعت خودرو در هر دو کشور پابرجا است، گفت: به نگاهداری صنعت و بازار خودرو در روسیه مشابه ایران است و در آن کشور هم حجم خودروها کیفیت سطح بالایی ندارند. هرچند در صنعت خودرو در روسیه، شرکت‌هایی اروپایی هم حضور داشتند اما شرکت اوتوواز شبیه به ایران‌خودرو و سایپا از حمایت‌های قابل‌توجه دولتی بهره می‌برد.

مصطفوی تأکید کرد: معتقدم اگر قصد توسعه داریم و می‌خواهیم به سمت بهبود کیفیت حرکت کنیم می‌توانیم در همین شرایط فعلی با شرکت‌های قوی چینی وارد همکاری شویم. درست است که درگذشته برندهای ضعیفی از چین وارد ایران شده اما امروز محصولات باکیفیت در صنعت خودرو در چین در حال تولید هستند و شرکت‌های بزرگ خودروسازی در چین فعال‌شده‌اند و اگر درگذشته تولیدات ضعیف از چین وارد بازار خودروی ایران شده به دلایل مختلف این برندها انتخاب خودمان بوده است. امروز اینکه بتوانیم با شرکت‌های صاحب فناوری و قوی چین وارد همکاری‌های مانند تولید مشترک شویم بهتر از همکاری با روسیه است.

وی گفت: اما اگر به دنبال رشد کمی قطعات در صنعت خودرو کشورمان هستیم و به لحاظ کمی یعنی افزایش تعداد و میزان صادرات روسیه گزینه خوبی است چراکه در حال حاضر بسیاری از برندهای اروپایی، روسیه را ترک کردند و برند رنو که حدود 60 درصد آتوواز را دارد، روسیه را ترک کرده بنابراین این فرصت خوبی برای بخش قطعه‌سازی در صنعت خودروسازی‌ها کشورمان است. صنعت ایران با محصولات رنو و پژو قطعات مشابهی دارد و می‌توان همین قطعات را متناسب با شرایط بازار روسیه تولید و صادرات کرد ازاین‌رو روسیه پتانسیل خوبی برای رشد کمی تولید و صادرات قطعه خواهد بود.

مصطفوی با اشاره به مذاکرات قبلی با روسیه برای تولیدات مشترک اظهار داشت: پیش از این هم‌چنین مذاکرات با روسیه زیاد بوده اما اینکه چرا به نتیجه نرسیده به این دلیل بوده که این کشور ساختار اقتصاد سیاسی بسیار بسته‌ای دارد و بازار خودرو در این کشور رقابتی نیست، از همین روی برای حضور در بازار باید به مافیا وصل شد. از سوی دیگر پیش ازاین‌روسیه احساس نیاز در این بازار نداشت و به راحتی می‌توانست با اروپا وارد همکاری شود و یکی از دلایلی که امروز این مذاکرات با ایران جدی‌تر شده، شرایط تحریمی روسیه است و روسیه هم در این بازار احساس خلأ کرده‌ و ایران هم دسترسی خوبی به روسیه دارد و امکان همکاری تهاتری را هم وجود دارد. ازاین‌رو ایران هم برای روسیه گزینه خوبی است.

وی گفت: در این همکاری‌ها حجم تولیدات و صادرات ایران افزایش پیدا می‌کند اما وضعیت کیفیت تفاوتی نخواهد کرد چراکه روسیه هم دانش فنی و فناوری در ساخت خودرو را ندارد. بازار روسیه در این شرایط حاضر به‌شدت کشش جذب صادرات قطعات از ایران را دارد و در هر دو کشور هم شرایط صنعت خودرو مشابه است.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: معتقدم در کوتاه مدت دو کشوری صاحب فناوری نیستند و نمی‌توانند کیفیت تولیدات را افزایش دهند و بهره‌وری هم کاهش پیدا می‌کند. اساساً در شرایط فساد، امکان توسعه فناوری وجود ندارد. در این شرایط روسیه هم با کمبود مواجه شده و به همین دلیل به سمت خودروهایی غیراروپایی روی آورده که با شدت تحریم و ترک شرکت‌های اروپایی با مشکلات بیشتری روبه‌رو نشود.

گرانی پژو و ریزش قیمت سمند و دنا

روز گذشته روند قیمت خودروهای پژو افزایشی بود اما خودروهای دنا و سمند کاهش قیمت‌ها را تجربه کردند.
به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین، بررسی نوسانات قیمتی در بازار خودرو حاکی از آن است که در بین خودروهای پژو موجود در بازار خودرو پژو ۲۰۰۸ مدل ۱۳۹۸ طی یک روز ۱۰ میلیون تومان گران شد و یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان قیمت خورد. خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۳۹۹ نیز از ۲۸۴ میلیون تومان دیروز به ۲۸۵ میلیون تومان رسید و مدل ۱۴۰۰ این خودرو نیز در این مدت یک‌میلیون تومان گران شده است و ۲۹۵ میلیون تومان قیمت خورد و مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز از ۳۰۴ میلیون تومان دیروز به ۳۰۵ میلیون تومان رسیده است.

خودروهای پژو پارس نیز در این مدت گران شدند به‌طور که پژو پارس مدل ۱۴۰۰ از ۳۶۴ میلیون تومان دیروز به ۳۶۵ میلیون تومان رسید.

خودروهای سمند اما در این مدت ارزان شدند به‌طور که سمند LX مدل ۱۴۰۱ از ۳۰۶ میلیون تومان به ۳۰۴ میلیون تومان رسید.

خودرو دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ از ۴۰۵ میلیون تومان دیروز به ۴۰۴ میلیون تومان رسید و مدل ۱۴۰۰ این خودرو گران شد و ۳۹۴ میلیون تومان روز گذشته به ۳۹۴ میلیون تومان رسیده است.

ویژه روز
عکس روز
خبر های روز