به روز شده در: ۰۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۸:۱۰
کد خبر: ۴۱۱۶۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۸

اصـولگرایان دسـت‌پـر اصلاح‌طلبان دست‌خالی!

روزنو :محمود میر لوحی: اصولگرایان آن‌قدر کاندیدا دارند که می‌توانند به کشورهای دیگر کاندیدا صادر کنند غلامرضا حیدری: چگونه اعتراض کنم وقتی‌که در شورای نگهبان اتهام زننده و داور یکی است؟ حشمت‌الله فلاحت پیشه : ناظران در زمان انحراف اقتصادی نماینده‌ها چه می‌کردند؟

محمود میر لوحی: اصولگرایان آن‌قدر کاندیدا دارند که می‌توانند به کشورهای دیگر کاندیدا صادر کنند غلامرضا حیدری: چگونه اعتراض کنم وقتی‌که در شورای نگهبان اتهام زننده و داور یکی است؟ حشمت‌الله فلاحت پیشه : ناظران در زمان انحراف اقتصادی نماینده‌ها چه می‌کردند؟
به گزارش روز نو : جمهوریت و انتخابات دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی است. به همین دلیل انتخابات موردتوجه مردم بوده و هست. مجالس اول تا سوم پس از انقلاب با آزادی کامل برگزار می‌شد و تا آن زمان دولت مجری و برگزارکننده انتخابات بود و شورای نگهبان ناظر بر انتخابات بود و دخالتی در تائید و رد صلاحیت کاندیداها نداشت. اما در جریان برگزاری انتخابات مجلس چهارم شورای نگهبان تفسیری از اصل 99 انجام داد و اعلام کرد نظارتش «استصوابی» است و در همه مراحل انتخابات وجود دارد. با این تفسیر 41 نماینده شاخص مجلس سوم که قصد ورود به مجلس چهارم را داشتند رد صلاحیت شدند تا راه برای ورود اصولگراها به مجلس که در نزد مردم پایگاه نداشتند باز شود. این رویه از سال 70 تاکنون ادامه دارد که نتیجه‌اش تشکیل مجالس ضعیف و ناکارآمد شده است. رئیس‌جمهور به رد صلاحیت‌ها واکنش نشان داد و گفت انتخابات تشریفاتی و انتصابی شده است. شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و ستاد آن اعلام کردند که در 160 حوزه به دلیل نبود کاندیدا امکان رقابت وجود ندارد. در مقابل اصولگراها آن‌قدر کاندیدا دارند که می‌توانند چندین فهرست انتخاباتی ارائه دهند، یعنی آنها دستشان پر و اصلاح‌طلبان دستشان خالی است. کمتر از یک ماه به برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی است؛ برخلاف انتظار که گفته می‌شد انتخابات امسال با حضور همه سلایق موجود در جامعه برگزار خواهد شد، رفتار شورای نگهبان در رد صلاحیت کاندیداها رونق و شور انتخاباتی را از بین برده است. در انتخابات پیش رو رد صلاحیت اصلاح‌طلبان و اعتدالیون چشمگیر است به‌گونه‌ای که در بسیاری از حوزه‌ها اصلاً امکان رقابت میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان وجود ندارد. تعدادی از نمایندگان که توسط شورای نگهبان در مرحله اول رد صلاحیت شده بودند در بررسی‌های مجدد هم صلاحیتشان تائید نشد و باید با صندلی‌های مجلس خداحافظی کنند. به گفته سخنگوی شورای نگهبان عمده دلیل رد صلاحیت‌ها به‌واسطه پرونده‌های مالی است که البته خود نمایندگان رد صلاحیت شده این گفته را رد کرده و دلیل رد صلاحیتشان را مسائل سیاسی عنوان می‌کنند. نمایندگانی که در دور دوم نیز رد صلاحیت شده‌اند عبارت‌اند از: محمود صادقی، علی مطهری، غلامرضا حیدری، فاطمه سعیدی، طیبه سیاوشی، قاسم میرزایی نیکو، علیرضا رحیمی، بهروز نعمتی و ... در ادامه واکنش‌ها به رد صلاحیت‌ها را می‌خوانید.

میرلوحی: میزان رأی یک سلیقه است
سید محمود میرلوحی، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاحات گفت: بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد مردم در این دوره این‌گونه نخواهند بود که آقای خاتمی دعوت کند، تکرار کند یا شورای عالی اصلاحات کاری انجام دهد و آنها پای صندوق بیایند. زمانی عنوان می‌شد رأی مردم حق‌الناس و میزان رأی آنان است که امروز متأسفانه در حال تبدیل‌شدن به میزان رأی یک سلیقه است که این اتفاق ناگواری برای سپهر سیاسی کشور است. شما مشاهده می‌کنید رئیس‌جمهور به‌عنوان مجری قانون اساسی و به استناد اصل ۱۱۳ هنگامی‌که اعلام دغدغه می‌کند یک عضو شورای نگهبان به خودش اجازه می‌دهد به رئیس قوه مجریه و منتخب مردم بی‌حرمتی کند و نظرش را ضد ملی تلقی کند و درجایی دیگر هنگامی‌که رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان می‌کنند مطرح کردن بحث مفاسد اقتصادی برای افراد می‌تواند در افکار ایجاد شائبه کند سخنگوی شورا مواضعی می‌گیرد. به نظر می‌آید واژه ملی را باید از نو تعریف کنیم؛ ببینیم که تعریف ملی چیست؟ آیا رئیس‌جمهور نماد ملی است یا اعضای شورای نگهبان؟ آیا وزیر کشور در مسئله انتخابات حق دارد اظهارنظر کند یا خیر‌؟ آیا احزاب کشور می‌توانند نظرشان را بیان کنند؟ دوستان بگویند اگر احزاب صحبتی در باب انتخابات نداشته باشند این آقایان بفرمایند چه افرادی باید سخن بگویند؟ باید بگویم ما دچار یک اختلال در موضوع انتخابات شده‌ایم، یعنی دامنه نظارت به‌جاهای دیگر کشیده شده است. زمانی قرار بود نظارت استصوابی داشته باشیم که در حال حاضر به اجرای استصوابی تغییر ماهیت داده است و حتی مشاهده می‌کنیم در حوزه اجرا حضرات تعیین تکلیف می‌کنند. بگذارید نکته‌ای را یادآوری کنم سال ۹۶ یک فضایی برای حضور مردم در انتخابات شکل گرفت ما در آن دوره نشاط اجتماعی را شاهد بودیم اما دیدید که آن فضا تنها ۶ ماه دوام آورد و نارضایتی‌های دی‌ماه پیش آمد امسال هم بعد از قضیه بنزین اتفاقات آبان ماه رخ داد؛ حال چرا این حوادث رخ داد؟ جامعه می‌خواست صحبت‌ها و نقدهایش شنیده شود. باید پنبه‌ها را از گوشمان دربیاوریم و حرف‌های مردم را بشنویم. به ۳ انتخابات گذشته نگاه کنید، جریان اصلاحات در کانون بحث‌ها قرار داشت اما امروز باکمال تأسف عرض می‌کنم در اقلیت هستیم. باید گفت رفتارهایی که در مورد این دوره از انتخابات صورت می‌گیرد انتخابات را بلا موضوع و نامفهوم می‌کند. مشارکت حداکثری مردم در یک دهه اخیر نشان می‌دهد چارچوب دارد با بخشنامه و با من بمیرم و تو بمیری اتفاق نمی‌افتد. بارها نظریه‌پردازان و کارشناسان گفته‌اند که مشارکت مردم تعریف دارد؛ آنان باید احساس کنند انتخابات در سرنوشتشان مؤثر است،‌ حرفشان شنیده و پیامشان خوانده می‌شود و یا سیاست‌های کشور تحت تأثیر انتخاب آنان در دوره‌ای بعد تعریف می‌شود اما این پیامی که به آن‌ها در حال ارسال است نشان می‌دهد که مجلس جایگاهی در جغرافیای تصمیمات و سیاست‌های ۴ سال بعد یعنی از ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ ندارد و تابلو ورودممنوع از همیشه پررنگ‌تر جلوی راهشان نصب‌شده است. حال سؤال این است که آیا دولت و رئیس‌جمهور در موضوع انتخابات و سیاست و کشور می‌تواند مصالح را تشخیص دهد یا بعضی از دوستان! سؤالی که پیش می‌آید این است که جایگاه شورای محترم نگهبان مصلحتی است؟ اگر مصلحتی است پس مجمع تشخیص برای چیست؟ مگر غیرازاین است که مصلحت نظام به مجمع تشخیص مصلحت نظام سپرده‌شده است تا جایی که اگر موضوع مصلحت کشور مطرح شد این مجمع تصمیم بگیرد. انتخابات خبرگان قم را شما ببینید تنها یک نفر فرد شناخته‌شده تائید می‌شود، انسان هنگامی‌که این رفتارها را مشاهده می‌کند با خود می‌گوید شاید هزینه کردن برای رأی و صندوق یک کار عبثی تلقی شود، همان بهتر که نباشیم. بیشترین رد صلاحیت‌ها در خصوص اصلاح‌طلبان صورت گرفت و اگر درجایی دیگر رد صلاحیت صورت گرفته برای این است که بگویند فلان فرد باید باشد و شما نباشید. اصولگرایان یک لیست ۱۵۰ نفر دارند که می‌توانند به کشورهای دیگر صادر کنند. آقای کدخدایی حرفی زد که در کمال تأسف هنوز هم حاضر نیست آن را پس بگیرد، اگر آقای شکوری راد و خانم منصوری را رد می‌کنند می‌دانیم چرا این اتفاق افتاده است اما آقایان مطهری، مقیمی و افشانی آیا به دلیل مسائل مالی رد صلاحیت شده‌اند؟ جالب است که کنار رد صلاحیت این اشخاص، شخصی تائید صلاحیت می‌شود که سابقه‌اش مشخص است. یک تماسی با شورای شهر و شهرداری می‌گرفتید، آقایان که در مورد نماز جماعت رفتن افراد سؤال می‌کنند، به محله روحانیون سرشناس می‌روند درباره آن‌ها سؤال می‌کنند، چه طور حاضر نشدند بپرسند ۸۰ پرونده و گزارشی که بازرسی کل کشور داده است، چیست؟ چگونه است برای همه به گفته خودشآن‌وقت گذاشته‌اند؛ ده دقیقه وقت می‌گذاشتند از مدیریت می‌پرسیدند که قضیه هولوگرام، املاک نجومی، شمش‌الشموس و خیریه امام رضا چه بود؟ فقط همین امسال بازرسی کل کشور پیوندهایی در خصوص ۴۱ ملک فرستاده و عنوان کرده است که خریدوفروشش دارای اشکال است و مقررات شهرداری رعایت نشده است. سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید ۹۰ نفر از نمایندگان فعلی دارای پرونده اقتصادی هستند، اصلاً حرف ایشان درست. کاملاً مشخص است هنگامی‌که افراد پاک دست را ممنوع و محدود می‌کنیم جای آنان را چه کسانی می‌گیرند. امروز افرادی را تائید کرده‌اند که تنها هنرشان این بوده است که نگذارند کسی آن‌ها را بشناسند اما امثال مطهری و بقیه را که برای کشور دلسوزی کرده‌اند می‌گویند ورودتان ممنوع است. شورای عالی اصلاحات اعلام می‌کند من نمی‌توانم لیست بدهم و حاضر نیستم افرادی را از روی اضطرار و ناچاری در لیست قرار دهم. در حال حاضر مشاهده می‌کنید شورای عالی اصلاحات نمی‌تواند نسبت به عملکرد بخشی از لیست امید پاسخگو باشد، امروز ۶۰ نفر به میثاق خود با لیست امید وفادار نبودند و اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری باید پاسخگو باشند بنابراین دوباره اقدامی که از آن نتیجه مطلوب به دست نیاورده‌اند را تکرار نمی‌کنند.

غلامرضا حیدری : اظهارات نمایندگان
در بیان مطالبات مردم قابل‌تعقیب نیست
غلامرضا حیدری، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تشریح گفت‌وشنود خود با یکی از اعضای شورای نگهبان در مورد صلاحیتش در انتخابات مجلس به ایسنا گفت: «نظام انتخاباتی ایران دچار بیماری مهلک شده و باید احزاب میدان‌دار انتخابات شوند. من بر اساس توصیه‌های موجود و عرقی که به تقویت هرچه بیشتر نظام جمهوری اسلامی داشتم و با توجه به سابقه چند دوره نمایندگی با توجه به تجربیاتی که داشتم در انتخابات مجلس یازدهم نیز ثبت‌نام کردم که هیئت اجرایی صلاحیت من را تائید و هیئت نظارت رد کرد؛ همچنین بنا به توصیه دوستان همفکر نسبت به این رد صلاحیت اعتراض کردم، البته من در اعتراض خود تقاضای وقت ملاقات نکرده بودم اما شورای نگهبان هفته قبل تماس گرفتند و گفتند صبح جمعه قراری با آقای کدخدایی برایم گذاشتند. روزی که مراجعه کردم کنار آقای کدخدایی فرد دیگری به‌عنوان کارشناس، پرونده را در دست داشت، آنچه مطرح کردند تمرکز روی نطق‌ها و به‌خصوص نطق سیزدهم شهریور سال ۹۶ بود. آنچه به‌عنوان اتهام با من در میان گذاشتند اظهارنظرهای سیاسی من بود؛ گفتند در نطق خود گفته‌اید که «ما سفارت آمریکا را اشغال کردیم و نقطه آغازین شروع جنگ تحمیلی همین موضوع بوده و بعد از فتح خرمشهر جنگ را تا نوشیدن جام زهر ادامه دادیم»، چرا این را گفتی؟ جنگ را امام ادامه دادند و گفتند که یک‌لحظه هم پشیمان نیستند. من در توضیحاتم گفتم اگر بعد از فتح خرمشهر ما صلح را می‌پذیرفتیم جنگ شهرها و بمباران تأسیسات ما شروع نشده بود و تازه عربستان حاضر بود ۵۰ میلیارد دلار غرامت به ما بدهد و این خیلی به نفع ما بود تا اینکه در حالت اضطرار قرار بگیریم.نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: نکته دیگری که در این جلسه مطرح کردند این بود که چرا گفتی «کشور خوب اداره نمی‌شود و اختیار یکجا و مسئولیت جای دیگر است و باید تغییر ساختار ایجاد شود»، من در توضیح خود گفتم مهم‌ترین دلیلش اصطکاکی بوده که وجود داشته است در توضیح دلیل رد صلاحیتم که مربوط به نطق مجلس بوده گفتم نکاتی که من مطرح کردم در نطق و از تریبون مجلس بیان‌شده و این خلاف قانون اساسی است،

حشمت‌الله فلاحت پیشه :
بی‌توجهی ظلم به‌نظام است
حشمت‌الله فلاحت پیشه، نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه ترکیب مجلس یازدهم همانند مجلس نهم خواهد بود، اظهار کرد: بعید می‌دانم مجلس یازدهم ازلحاظ سطح نخبگی بالاتر از میانگین مجالس گذشته باشد؛ زیرا بسیاری از افرادی که می‌توانستند نماینده‌های شاخصی باشند یا حضور ندارند یا رد صلاحیت شدند و حتی ممکن است با شرایطی که شکل‌گرفته، رأی نیاورند.حشمت‌الله فلاحت پیشه در رابطه با عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت کاندیدای مجلس، اظهار کرد: از محتوای پرونده نماینده‌ها اطلاعی ندارم و شورای نگهبان مسئولیت قانونی و شرعی بررسی صلاحیت‌ها را بر عهده دارد؛ ولی به نظر من در شرایطی که کشور نیازمند مشارکت گسترده است، باید امکان مشارکت گسترده را در کاندیداتوری فراهم می‌کردیم، اما رد صلاحیت‌هایی شکل گرفت که شورای نگهبان باید در مورد آن توضیحاتی داشته باشد. فلاحت پیشه گفت: آقای کدخدایی اعلام کردند که اکثر این کاندیداها به دلایل اقتصادی رد صلاحیت شده‌اند، لذا این ایراد را باید به حوزه‌های نظارتی و صیانتی وارد کرد که چرا این اجازه را دادند که نماینده‌ها دچار انحراف اقتصادی شوند؟عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: عملکرد این دستگاه‌ها زیر سؤال است البته قرار بر انتقام‌گیری نیست بلکه وظیفه آنها پیشگیری بوده پس چرا در طول این مدت پیشگیری نکردند تا نماینده‌ها دچار انحراف اقتصادی نشوند؟ به‌یک‌باره در زمان انتخابات می‌بینیم که بالاترین رد صلاحیت‌ها صورت می‌گیرد که حتی از مجلس ششم هم بیشتر است. به نظر من این بی‌توجهی ظلم به‌نظام استوکسانی که وظیفه صیانتی و نظارتی دارند باید به نماینده‌هایی که انحراف اقتصادی داشتند تذکر می‌دادند و نامه آنها را به هیئت‌رئیسه می‌فرستادند اما به‌غیراز چند نامه که در دست هیئت‌رئیسه است، بقیه موارد به دست هیئت‌رئیسه نرسیده است.فلاحت پیشه ابراز امیدواری کرد: شاهد تائید صلاحیت حداکثری باشیم یعنی کسانی که نسبت به آنها اغماض وجود دارد، تائید صلاحیت شوند. چراکه حضور پررنگ مردم در پای صندوق رأی کمک به کشوری است که به‌شدت در عرصه بین‌المللی تنها شده است.

علی مطهری:
التماس و اعتراض نمی‌کنم
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم احراز صلاحیت مجددش در انتخابات مجلس یازدهم، نسبت به تهدید کیان جمهوری اسلامی با روند فعلی رد صلاحیت‌ها هشدار داد و درعین‌حال مردم را به شرکت فعال در انتخابات دعوت کرد. به گزارش ایسنا، در بیانیه علی مطهری که آمده است: «فرماندار تهران به من خبر داد که شورای نگهبان صلاحیت این‌جانب را برای نامزدی مجلس یازدهم تائید نکرده است. از یک‌جهت خوشحال شدم و از یک‌جهت نگران. ازاین‌جهت که پاسخی پیدا کردم برای مردمی که اصرار داشتند حتماً باید بیایی، تا به آنها بگویم آمدم و مانع شدند، خوشحال شدم. اما ازآن‌جهت که با این نگاه شورای نگهبان آزادی بیان محدودتر و نقش مردم در تعیین سرنوشتشان کمرنگ‌تر می‌شود.

تابش: اکثریت با اصولگرایان
نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تنوع جریانات سیاسی حاضر در رقابت‌های انتخاباتی مجلس را عامل محرک افزایش مشارکت در این انتخابات دانست.محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی از وضعیت رقابت‌های انتخاباتی مجلس یازدهم یادآور شد: با توجه به شرایط پیش‌آمده و اوضاع و احوالی که کشور در آن قرارگرفته و یأس و ناامیدی که بر طبقات و گروه‌های مختلف مستولی شده خیلی نمی‌توان تنوع کاندیداها را حتی بین گروه‌ها، اقشار و اصناف مختلف داشت و این مشارکت را با چالش مواجه می‌کند. برای افزایش مشارکت در انتخابات یک مرحله مربوط به قبل از انتخابات و وجود روحیه امیدواری در ملت است که افرادی خود را کاندیدا کنند و در انتخابات مشارکت داشته باشند و عامل دیگری که در حال حاضر می‌تواند تحرک‌بخش باشد این است که مردم احساس کنند تنوع کاندیداها از طیف‌ها و جریانات سیاسی مختلف وجود دارد و می‌توانند دست به انتخاب بزنند.نماینده مردم اردکان در مجلس درباره پیش‌بینی خود از ترکیب مجلس آینده گفت: مجلس یازدهم قطعاً مجلس یکدستی نخواهد بود ولی می‌شود گفت که اکثریت خیلی کثیری از اصولگرایان و اقلیت خیلی محدودی از اصلاح‌طلبان در آن حضور خواهند داشت.

محمود صادقی: عذرخواهی نکردم
محمود صادقی سخنان سخنگوی شورای نگهبان درباره عذرخواهی خود را تکذیب کرد.
محمود صادقی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در توئیتی سخنان روزگذشته عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان درباره عذرخواهی خود را رد کرد.متن توئیت‌های صادقی به شرح زیر است: «همان‌طور که سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشته، هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، شکایت شورای نگهبان از این‌جانب را وارد ندانست و آن را رد کرد. علت رد شکایت شورای نگهبان شهادت شهود و مستنداتی بود که به حفاظت اطلاعات شورای نگهبان ارائه کردم. پس از ارائه مستندات به حفاظت اطلاعات، خود شورا هم شکایت را پیگیری نکرد. ادعای سخنگو درباره‌ عذرخواهی این‌جانب کذب محض و مایه‌ تعجب است.»

تصویر روز
خبر های روز